Cannes Lérins Urban Community satsar på framtidens vätgasteknologi med Iveco Bus nya E-Way H2-modell, som börjar levereras under andra halvåret 2025. Detta markerar en ny fas i deras arbete med nollutsläppsfordon och ren energi.
Iveco Bus lanserar sin första vätgasdrivna bussmodell E-Way H2 på den franska marknaden under varumärket Heuliez Bus. De tolv nya bussarna kommer att utöka PALM BUS-flottan i Cannes, som redan använder batterielektriska bussar. Dessa bussar, som redan har vunnit priser i Tyskland och är finalister i tävlingen Sustainable Bus Award 2025, kommer att bidra till kommunens ambition om att bli ännu mer hållbar och energieffektiv.
– Vi är mycket stolta över att Cannes Lérins Urban Community har valt oss för leveransen av de nya GX 337 H2-bussarna, säger Giorgio Zino, chef för Iveco Bus Europe Commercial Operations.
Cannes satsar på vätgas och ren energi
Sedan juni 2023 har Cannes Lérins Urban Community, under ledning av dess president David Lisnard, kört en helt avkarboniserad bussflotta på 107 fordon som drivs med el och biobränslen.
Iveco Bus introducerar E-Way H2 i Cannes
Som ett nästa steg planerar kommunen att börja producera och distribuera vätgas under 2025 genom att installera en vätgasproduktionsanläggning i Cannes – den första i sitt slag i Provence-Alpes-Côte d'Azur-regionen. På sikt kommer 41 bussar att tankas med ren vätgas.
– Vår nya vätgasteknologi innebär ett stort steg mot ännu grönare transporter, och vi ser fram emot att utveckla detta tillsammans med Cannes Lérins Urban Community, tillägger Zino.
Teknologi med minskad vätgasförbrukning
E-Way H2-bussarna är utrustade med en bränslecell på hundra kilowatt från Hyundai Motor och vätgastankar i kombination med ett batteri på sextionio kilowattimmar. Tillsammans ger de en räckvidd på upp till fyrahundrafemtio kilometer. Bussens "mid power"-design minskar vätgasförbrukningen med femton till tjugo procent jämfört med marknadsstandarder, vilket gör den till ett energieffektivt alternativ.
– Denna design minskar inte bara förbrukningen utan erbjuder också hög passagerarkapacitet på upp till etthundratio personer och en utmärkt termisk komfort, påpekar tillverkaren.
Ett viktigt steg för nollutsläppstransporter
Genom att implementera vätgasteknologi går Cannes ytterligare ett steg längre i sitt mål att bli ett exempel för andra städer som vill reducera sina koldioxidutsläpp.
Förutom teknologins miljöfördelar har vätgasbussarna även en stor praktisk fördel i sin långa räckvidd och höga kapacitet, vilket gör dem idealiska för stadstrafik med höga passagerarvolymer. Det faktum att Cannes snart kommer att kunna producera sin egen vätgas stärker deras ambitioner ytterligare och visar på en långsiktig plan för självförsörjande energi.
Framtiden för vätgasdrivna transporter
Att Cannes väljer vätgas som ett komplement till sina elbussar är en del av en växande trend där städer runt om i världen experimenterar med olika lösningar för att nå sina klimatmål. Vätgas anses vara en nyckelkomponent i den globala energiomställningen, särskilt för transporter där batteridrift kan vara mindre effektivt på grund av räckvidd eller laddningstider.
– Vi ser vätgas som ett viktigt komplement till eldrift, särskilt i städer med stora passagerarvolymer och långa sträckor, förklarar Zino.
Med denna leverans bekräftar Iveco Bus sin position som en ledande aktör inom nollutsläppstransporter och fortsätter att driva innovation inom både batteri- och vätgasteknologi. Cannes projekt kan komma att bli en förebild för andra städer som söker flexibla och hållbara transportlösningar.
Ett nytt steg mot hållbar framtid
När de första vätgasbussarna rullar ut i Cannes 2025 kommer det att markera ett viktigt ögonblick i omställningen till renare transporter. Genom att kombinera teknologisk innovation med lokal energiproduktion visar Cannes Lérins Urban Community att det är möjligt att skapa ett hållbart transportsystem som inte bara möter dagens behov, utan också tar hänsyn till framtidens utmaningar.
Källa: Sustainable Bus