Avgörande beslut väntas för en tunnelbana i Malmö

Arbete på Köpenhamns metrolinje M4. Så kan också tunnlarna för en blivande tunnelbana i Malmö komma att se ut. FOTO: Bax Lindhardt/Metroselskabet

Flera beslut väntas i nutid som kan avgöra om Malmö ska bli Sveriges andra tunnelbanestad. Den så kallade Öresundsmetron skulle dock inte bli ett lokalt tunnelbanesystem i staden utan en utbyggnad i samband med Köpenhamns metro.

Passagerarprognoser för Öresundsmetron pekar på att en metro i Malmö genererar fler resenärer i kollektivtrafiken och att restiden över Öresund också blir kortare för pendlare i städer utanför Malmö via byten på knutpunktsstationer, säger Leif Gjesing Hansen, projektledare för Öresundsmetron vid Malmö stad.

Av: Anders Carlsson

Till 2035 väntas antalet kollektivresenärer över södra Öresund öka från dagens 38000 till 60000. Förutom att utveckla kollektivtrafiken i regionen är en vinst med en tunnelbaneförbindelse mellan Skåne och Själland att den avlastar Öresundsbron. Det skulle i så fall ge ledig kapacitet för fler gods- och fjärrtåg på Öresundsbron, vilket förväntas behövas när Fehmarn Bält-förbindelsen invigs 2029.
 

b
Arbeten på marknivå vid utbyggnaden av Köpenhamns metrolinje M4.
FOTO: Ditte Valente/Metroselskabet
b
En tunnelbana i Malmö kommer att köras utan förare i hytten på samma sätt som nuvarande metron i Köpenhamn.
FOTO: Hitachi

Köpenhamns tunnelbanesystem, Metron, består för närvarande av fyra linjer. Men en femte linje, M5, har förslagits med destination Lynetteholm. Denna stadsdel finns ännu bara till namnet och ska byggas i stadens hamninlopp på en konstgjord ö norr om Refshaleøen.

I Köpenhamn pågår en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) av M5 mellan Københavns Hovedbanegård och Österport över nordöstra Amager. Som en del av MKB:n, genomförd av Metroselskabet i Köpenhamn, ingår en utredning av de tekniska möjligheterna för att ansluta Öresundsmetron till M5.

– Slutsatserna i delutredningen är att det är tekniskt möjligt att ansluta Öresundsmetron vid Prags Boulevard vid Prövestenen nordöstra Amager, säger Leif Gjesing Hansen.

Metrons ägare, statliga Metroselskabet, har också nyligen färdigställt en utredning av tekniska möjligheterna för att ansluta Öresundsmetron till M5. Den visar att det är tekniskt möjligt.

b
En framtida syn i Malmö? Alla politiska partier i Malmö står bakom en Öresundsmetro som kommer att gå i samma typ av tunnlar som Köpenhamns metro.
b
Öresundsmetron mellan Malmö och Köpenhamn korsar Öresund i en borrad tunnel under Saltholm.
Illustration: Öresundsmetron
b
Öresundsmetron är tänkt att anlöpa Malmö vid västra hamnområdet, som också kan få en egen metrostation.
Illustration: Öresundsmetron
b
Öresundsmetron med tre tänkta stationer i Malmö och möjlighet att bygga vidare tunnelbanan med fler stationer i Malmö och i omgivande orter.
Illustration: Öresundsmetron

 

Hur långt har miljökonsekvensubeskrivningen kommit?

– Den slutgiltiga MKBn är inte färdig än, utan förväntas bli offentlig först i början av Juni 2024. och går därefter på remiss. Det slutgiltiga beslutet om M5 och en eventuell anslutning för Öresundsmetron förväntas tas under 2025. Den förväntade rekommendationen är att man inleder med en första fas från København H till Refshalvön. Nästa fas kan sedan involvera avsnittet Refshalvön till Österport över Lynetteholm, när den konstgjorda ön där väl är utfyll, säger Leif Gjesing Hansen.

Hur långt har arbetet med Lynetteholm kommit?

– Status är att By & Havn, som leder arbetet, har färdigställt områdets yttre kant, vilket är första fasen för den konstgjorda ön. Nu går man i gång med utfyllnaden av denna yttre kant som förväntas vara klart cirka 2035. Därefter planläggs fortsatt utfyllnad av själva ön, vilken förväntas vara utfylld runt 2050. Först då är det möjligt att bygga ut etappen av M5 från Refshalvön till Österport.

I Sverige håller Trafikverket på att färdigställa en pågående utredning om kapacitet och redundans för järnvägs- och vägtrafik över och runt Öresunds. Om allt går enligt plan kommer denna att vara färdig i slutet på Maj 2024.

– Den indikation vi får är att Trafikverket ser en kapacitetsbrist för järnvägen runt 2050, men att man redan nu identifierar stora brister i kapacitet för anslutande järnväg samt för person- och godsbangården i Malmö, säger Leif Gjesing Hansen.

För att ha en ny Öresundsförbindelse ska kunna vara klar till 2050 pekar Trafikverket på att det redan nu behöver komma politiska beslut och planläggning av investeringar på plats. Detta då denna typ av infrastruktur tar lång tid att få på plats.

– Därför förväntas Trafikverket också rekommendera att den svenska regeringen tar initiativ till bilaterala förhandlingar om nya Öresundsförbindelser med den danska regeringen, där berörda kommuner och regioner involveras.

Malmö Stad tar politiskt beslut om inriktningen för den kommande fördjupade översiktsplanen (FÖP) för Öresundsmetron i Juni 2024. Inriktningsbeslutet kommer beröra linjedragning och stationsplacering från Malmö C till Västra Hamnen där Öresundsmetron ansluter från Köpenhamn. De tekniska utredningar som ligger till grund för inriktningsbeslutet och den vidare processen med fördjupad översiktsplan har en detaljnivå som motsvarar en lokaliseringsutredning.

– På Malmös sida av Öresund är inriktningen att tre tunnelbanestationer ska byggas inledningsvis: vid Galeonen, vid Masttorget och Malmö C, säger Leif Gjesing Hansen.
 

b
Den planerade metrolinjen M5 som kan få en gren till Malmö är också tänkt att gå till Lynetteholm. Denna stadsdel finns ännu bara till namnet och ska byggas i stadens hamninlopp på en konstgjord ö norr om Refshaleøen.
FOTO: Arkitema & Tredje Natur
b
Köpenhamns planerade metrolinje M5 är tänkt att bli en ringlinje som går till den blivande stadsdelen Lynetteholm. Tarmen i öster som går till Kontroll og vedligeholdelscenter på kartan kan förlängas till Malmö.
b
Köpenhamns metro har i dag 4 linjer.

Vilka tankar finns det kring en utbyggnad av tunnelbanan i Malmö så att den även kan få en lokal funktion för pendlare i staden?

– Som en del av arbetet med FÖP:en utreds möjliga förlängningar av metron vidare in i Malmö efter Malmö C. En av de viktigaste parametrarna för linjer vidare in i Malmö är att nå viktiga regionala och lokala knutpunkter för tåg- och busslinjer.

Har ni någon uppfattning om hur stort intresset är för en tunnelbana i Malmö?

– Alla politiska partier i Malmö står bakom en Öresundsmetro, vilket är unikt för ett infrastrukturprojekt i den här storleksordningen. Vi känner att det finns ett övervägande positivt intresse för för Öresundsmetron i lokala och regionala medier, samt på sociala medier.

Hur stort är intresset i Köpenhamn att bygga ut metron till Malmö?

– Metron till Malmö ingår i den pågående miljökonsekvensbeskrivningen för M5, specifikt i form av en delutredning som tittar fördjupat på anslutningsmöjligheterna till Malmö. Köpenhamns kommun, Region Skåne och Malmö Stad har finansierat denna tillsammans.

Finns det andra utbyggnadsalternativ som konkurrerar med en Malmögren?

– Köpenhamns kommun har nyligen sjösatt en screeninganalys av möjliga nya metroförbindelser efter M5. Screeningen undersöks 3-5 alternativ till framtida utbyggnad av Köpenhamns metrosystem. Även i denna screeninganalys ingår Öresundsmetron.

Det finns ju två andra förslag på en ny fast förbindelse över Öresund från Helsingborg respektive från Landskrona (se faktarutor om Europaspåret och HH-förbindelsen). Hur stort bedömer ni att stödet är för Öresundsmetron i Skåne?

– Vi upplever att det finns ett starkt stöd för Öresundsmetron regionalt. Öresundsmetron tillsammans med HH-förbindelsens har varit regionalt prioriterade över tio års tid och finns båda med i den regionala överenskommelsen Skånebilden från 2015. Det finns också ett stort intresse för metron hos enskilda kommuner, både inom Malmö-Lund-regionen och i andra delar av Skåne. Där har vi fått fint stöd från våra skånska kommunkollegor som lyft vikten av Öresundsmetron i remissprocesser både på svensk och dansk sida. Öresundsmetron är också ett prioriterat projekt i de båda gränsregionala samarbetsorganisationerna Greater Copenhagen och STRING, säger Leif Gjesing Hansen.

FAKTA: Öresundsmetron

  • Restid på cirka 20 minuter mellan Malmö och Köpenhamn med en topphastighet på cirka 100 kilometer i timmen.
  • Avgångar var 90:e sekund.
  • Med en kortare restid ökar antalet invånare från 1,3 till 2,3 miljoner som kan nå varandra tvärs över Öresund inom en timme.
  • Antalet arbetsplatser väntas samtidigt öka med med cirka 500 000, från 0,8 miljoner till 1,3 miljoner.
  • Ger ökad redundans och punktlighet för kollektivtrafiken mellan södra Sverige och Köpenhamns flygplats.
  • Anläggningskostnaden för en Öresundsmetro uppskattas till cirka 40 miljarder svenska kronor (inklusive ett korrektionstillägg på 50 procent)
  • Öresundsmetron kan skapa förutsättningar för mer plats för både fjärrtåg och godståg på Öresundsbron.

b
Metrostationen København H. Hit kan man kanske i en framtid åka med tunnelbana från Malmö
FOTO: Reginaldo Sales / Metroselskabet
b
Leif Gjesing Hansen, projektledare för Öresundsmetron vid Malmö stad.
FOTO: Wihlborgs

Fakta Europaspåret

  • En kombinerad tåg- och biltunnel, på samma sätt som Fehmarn-Bältförbindelsen, som går mellan Landskrona och Köpenhamn.
  • Ska ha kapacitet för minst 90 gods­tåg per dygn utöver den förväntade regional­- och fjärrtrafiken.
  • Bottenförhållandena i Öresund mellan Landskrona och Köpenhamn möjliggör en tunnel med små lutningar som är anpassat för långa och tunga godståg.
  • Förväntas minska restiden Göteborg–Köpenhamn med en timme och möjliggöra fler persontåg på sträckan Stockholm-Köpenhamn.
  • Byggs med samma broelement som Fehmarn Bält-förbindelsen.

Fakta HH-förbindelsen

  • En fast förbindelse för persontåg och vägtrafik i tunnlar som knyter ihop Helsingborg och Helsingör.
  • Persontågsförbindelsen knyter samman två centrum med direkttåg och skapar ökad tillgänglighet till Köpenhamn och kontinenten.
  • Motorvägsförbindelsen leder trafiken utanför stadskärnorna vilket skapar potential för stadsutveckling i attraktiva lägen, bättre stadsmiljö och ökad tillgänglighet till kontinenten.
  • En fast HH-förbindelse avlastar Öresundsbron avseende både persontransporter och vägtrafik vilket frigör kapacitet för mer järnvägsburet gods via Öresundsbron.