Regionfullmäktige i Sörmland har godkänt den nya strategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen, kallad Systemanalys 2024. Denna strategi lägger särskilt fokus på att förbättra pendlingsmöjligheterna och godstransporterna i regionen.
Mälardalsrådets infrastruktursamarbete stödjer Sörmland i arbetet med Ostlänken samt satsningar på Svealandsbanan, Västra stambanan och annan viktig infrastruktur.
En ny rapport från Mälardalsrådet visar på en kraftig ökning av arbetspendling över kommungränserna. Rapporten visar att 850 000 personer pendlar dagligen mellan olika kommuner. Till exempel arbetar 100 000 personer i stråket mellan Eskilstuna och Stockholm i en annan kommun än där de bor. Arbetspendlingen från Eskilstuna till centrala Stockholm har ökat med 273 procent mellan 1990 och 2022, med särskilt stora ökningar bland kvinnor. Pendlingen till Västerås har ökat med 220 procent under samma period. Rapporten understryker det växande behovet av investeringar i infrastrukturen.
"Sörmland är ett starkt pendlingslän och både invånare och företag är beroende av att transporterna fungerar. Genom Mälardalsrådets nya siffror får vi svart på vitt att exempelvis 100 000 lever och jobbar i stråket mellan Eskilstuna och Stockholm. Då blir det tydligt för regeringen att satsningar måste göras på Svealandsbanan. Detsamma gäller andra trafikstråk i vår del av Sverige", säger Christoffer Öqvist, regionstyrelsens ordförande Sörmland.
Tydliga prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter
Systemanalys 2024 presenterar prioriteringar för spår, vägar och farleder, med särskild betoning på Ostlänken och Svealandsbanan. Dokumentet föreslår också åtgärder för att förbättra tågtrafikens pålitlighet, såsom trädsäkring längs viktiga järnvägssträckor. Den nya strategin ska bidra till att stärka transportmöjligheterna i regionen, där åtta av tio tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm.
"Systemanalys 2024 beskriver Stockholm-Mälarregionens betydelse och särskilda roll i att bygga Sverige starkare. 8 av 10 tåg i Sverige startar eller slutar i Stockholm. Att arbetspendlingen fungerar i vår del av landet har stor betydelse för andra landsdelar", Monica Johansson, vice ordförande för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd i Region Sörmland.
Regeringen förväntas investera 1171 miljarder kronor i infrastrukturen under de kommande åren. Mälardalsrådet har lagt fram en plan för hur dessa medel bör fördelas för att möta det ökande trycket från arbetspendlingen och godstransporterna.
Exempel på nya prioriteringar i Systemanalys 2024
- Förstärkt trimningspaket för storregional och pendeltågstrafik
- Infrastrukturprioriteringar för Ostlänken, Folkesta-Rekarne, Järna-Stockholm C, och anslutningar vid Eskilstuna central och kombiterminal
- Helhetsperspektiv på storregionala stråk och systemövergripande investeringar.
- Politiska beslut om Gotlands tillgänglighet, borttagen stationsavgift vid Arlanda C och höjt tak för trimningsåtgärder
- Etablering av järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen för att säkerställa kompetensförsörjning
Källa: Mälardalsrådet