I början av nästa år kommer det finska varumärket Posti att växla upp i Sverige. För närvarande bedriver den statligt ägda logistikjätten sin verksamhet i Sverige under namnet Aditro Logistics. Varumärket kommer att bytas till Posti i mars 2025.
Antti Jääskeläinen, vd för Posti Group, uttrycker företagets ambition att växa i Sverige: “Vi vill växa i Sverige och förbättra upplevelsen för våra kunder genom att skapa ett enat Posti som sträcker sig över landsgränserna, så att kunderna kan samarbeta med en enda partner för samtliga logistikbehov. Det kan handla om lagerhållning, plock och pack, transporter, förtullning eller kompletta driftlösningar.”
Företaget är en av de ledande logistikleverantörerna i Norden och Baltikum. Verksamheten utanför Finland har hittills drivits under olika varumärken, men planen är att gradvis införa Posti som ett enat varumärke i samtliga länder.
I Sverige sker varumärkesbytet i mars 2025. Samtidigt tillträder Peter Ervasalo som ny chef för företaget i slutet av oktober i år. Under hans ledning kommer fokus att ligga på tillväxt inom lager- och logistiktjänster, med sikte på att göra Posti till en välkänd aktör på den svenska marknaden.
– Posti är en institution i Finland med nästan 400 års historia och ett starkt syfte – att alltid och ansvarsfullt leverera viktiga och betydelsefulla saker till människor. Jag ser fram emot att bidra till utvecklingsresan mot att växa i Sverige och bli den ledande logistikoperatören i hela Östersjöregionen, säger Peter Ervasalo, tillträdande SVP för Aditro Logistics/Posti i Sverige.
I Finland byter Posti varumärket Transval till Posti redan nu i september. I Baltikum kommer varumärket SmartPost att förändras till SmartPosti våren 2025.