Ledande tysk billeverantör tvingas sälja dotterbolag i Schweiz och USA

Enligt Elringklingers planer ska över hälften av framtida intäkter komma från andra områden än förbränningsfordon. Foto:ElringKlinger

Osäkerheten i bilindustrin har slagit hårt mot många underleverantörer, och den tyska bilkomponenttillverkaren ElringKlinger är inget undantag. Företaget har tvingats sälja två dotterbolag till den konkurrerande industrigruppen Certina Group, vilket berör 650 anställda. Försäljningen är en del av företagets strategiska omställning, men väcker frågor om framtiden för de anställda och industrins riktning.

ElringKlinger har meddelat att man kommer att avyttra sina anläggningar i Sevelen i Schweiz och Buford i den amerikanska delstaten Georgia, där båda huvudsakligen tillverkar avskärmningar för fordon som skydd mot värme och buller. Totalt arbetar cirka 650 personer på de två fabrikerna, men det är ännu oklart hur deras framtid kommer att se ut.

Försäljning för att möta nya marknadsutmaningar

– Genom denna transaktion skärper vi vårt företagsprofil och fokuserar vårt produktutbud i linje med vår transformationsstrategi SHAPE30, säger företagets vd Thomas Jessulat i en pressmeddelande.

Även om Jessulat inte utvecklar skälen bakom beslutet antyder han att den svaga efterfrågan på elbilar kan vara en avgörande faktor.

Tuffare tider för bilindustrins underleverantörer

Precis som många andra företag inom bilindustrins underleverantörssektor har ElringKlinger under de senaste åren satsat stort på elektrifiering av sin produktion. Detta har inneburit stora investeringar i omställningen till en mer hållbar fordonsindustri. Men när efterfrågan på elbilar inte har ökat i den takt som förväntades, har det lett till ekonomiska utmaningar för många underleverantörer.

Under andra kvartalet 2024 minskade ElringKlingers omsättning med 23,7 miljoner euro jämfört med samma period föregående år, vilket innebär en nedgång på 5,1 procent. Företaget har därmed tvingats revidera sina prognoser för året och sänka sina förväntningar på tillväxt.

ElringKlinger bedömer att bolagets rörelsemarginal kommer att landa på runt 5 procent, men att omsättningen förmodligen kommer att hamna något under fjolårets nivå. Företagets planer på att minska sitt beroende av förbränningsmotorer och satsa mer på elfordon ligger dock fast.

Förändringar i USA och framtiden för elfordon

Enligt företagets planer ska över hälften av framtida intäkter komma från andra områden än förbränningsfordon. Redan 2025 förväntas ElringKlinger tillverka huvudsakligen batteriteknologi vid sina anläggningar i USA. Detta kan vara en av anledningarna till att Buford-anläggningen inte har någon framtid inom koncernen.

Frågan kvarstår dock vad som kommer att hända med de 650 anställda vid de två berörda anläggningarna. Trots att det ännu inte finns några definitiva besked, betonar Jessulat att Certina Group har åtagit sig att fortsätta verksamheten och att sälja till en köpare som tar hänsyn till både kundernas och personalens intressen har varit avgörande i beslutet.

– För oss var det viktigt att hitta en lösning som tar hänsyn till både våra kunders och de lokalanställdas behov, förklarar Jessulat.

Tysk industri och dess betydelse för Sveriges ekonomi

Den tyska bilindustrin, som är en av de största i världen, spelar en avgörande roll även för Sveriges ekonomi. Många svenska företag är tätt sammanlänkade med tyska tillverkare och deras underleverantörer, vilket gör utvecklingen inom denna sektor särskilt viktig för svensk industri. En svag tysk bilindustri kan därför få konsekvenser för svenska underleverantörer och arbetsmarknaden i stort.

Eftersom Sverige exporterar både bildelar och maskiner till Tyskland, påverkar varje nedgång inom den tyska fordonsindustrin svenska företag. Samtidigt skapar den pågående omställningen till elfordon nya affärsmöjligheter för svenska teknikbolag och leverantörer av hållbara lösningar. Att följa utvecklingen i Tyskland blir därmed centralt för att förstå framtidens ekonomiska landskap.

Framtiden för bilindustrins underleverantörer

ElringKlingers beslut att sälja två av sina dotterbolag speglar de utmaningar som bilindustrins underleverantörer står inför i övergången till en elektrifierad framtid. Det rådande marknadsläget, med minskad efterfrågan på både förbrännings- och elfordon, har skapat en osäkerhet som tvingar företag att omvärdera sina strategier.

Samtidigt som krisen har lett till försäljningar och omstruktureringar, kan det också skapa nya möjligheter för företag som lyckas anpassa sig till den snabbt föränderliga marknaden. Hur denna utveckling fortskrider kommer att ha stor betydelse, inte bara för anställda inom sektorn, utan även för länder som Sverige som är beroende av starka affärsförbindelser med tysk industri.

Industrins framtid ser fortfarande oviss ut, men med fortsatt fokus på elfordon och hållbara lösningar kan den förändring som pågår inom bilsektorn mycket väl forma framtidens industriella landskap i både Tyskland och Sverige.

Källa: Merkur