Brenner Basistunnel och Sillravinen – Ett unikt bygge som förenar infrastruktur och natur

Byggnadsarbetet i Sillravinen inkluderar flera moment: byggandet av det norra portalområdet för Brenner Basistunnel, två stålbroar över Sillfloden, en 130 meter lång täckt tunnel vid foten av Bergisel och en 290 meter lång stödmur. Dessutom omfattar projektet flodtekniska åtgärder, som att säkerställa fiskens passage och förbättrat översvämningsskydd. Foto: Brenner Basistunnel-projektet

Bygget av Brenner Basistunnel, som påbörjades i augusti 2020 och beräknas vara klart i slutet av 2024, kopplar samman norra änden av tunneln med centralstationen i Innsbruck. Den 55 kilometer långa järnvägstunneln mellan Innsbruck i Österrike och Fortezza i Italien kommer, tillsammans med Innvalley-tunneln, att skapa världens längsta underjordiska järnvägsförbindelse på totalt 64 kilometer.

Sillravinen, som ligger söder om Innsbruck och är en populär rekreationsplats nära den kända Bergisel-backhoppningen, utgör en central del av byggprojektet. Här kombineras komplex ingenjörskonst med ekologisk omsorg för att integrera projektet i den känsliga miljön.

Byggprojektet i Sillravinen – Utmaningar och lösningar. Ett viktigt projekt för Europas framtida transport

En speciell utmaning är den logistiskt krävande miljön. Området är trångt och omgivet av annan infrastruktur, inklusive A12 Inntal-autobahn, A13 Brenner-autobahn och det lokala vattenkraftverket Untere Sill. Trots detta har man hittills lyckats bibehålla en öppen rekreationsmiljö genom att skapa tillfälliga vandringsleder och informationsskyltar.

Ekologisk återställning och hållbarhet

Ett av projektets mest framstående inslag är de ekologiska åtgärder som vidtagits för att återställa och förbättra Sillravinens naturliga tillstånd. En ny fisktrappa på 350 meter har byggts för att möjliggöra passage för fiskar, vilket tidigare hindrats av ett åtta meter högt damm. Flodens botten har flyttats åtta meter österut för att skapa plats för den nya dubbelspåriga järnvägslinjen. Vid projektets avslut kommer området att återställas med lokala träd och buskar för att bevara det naturliga landskapet.

Huvudarbeten och framsteg

Sedan starten har flera milstolpar uppnåtts:

  • 2021: Symbolisk start för tunnelgrävning och rivning av gamla broar och dammar.
  • 2022: Slutförande av en 42 meter lång vägbron och en 55 meter lång gångbro i förspänd betong.
  • 2024: Byggandet av Silltal-tunneln färdigställdes och återfyllning med material från bygget genomfördes. Växtlighet har återinförts för att återskapa det naturliga landskapet.

Nyligen nådde byggarbetarna ett genombrott i den östra tunneln för "Sill Gorge-Pfons" lot H41, grävd från söder. De två stålbroarna över Sillfloden har också färdigställts med brandisolering och spårläggning.

Framtiden för Sillravinen

När byggnationen är färdigställd i slutet av 2024 kommer området att vara en förbättrad rekreationsmiljö. Nya vandringsleder och en utsiktsplattform över norra tunnelportalen kommer att göra Sillravinen tillgänglig för allmänheten, samtidigt som det nya dubbelspåret förbättrar transportinfrastrukturen. Sillravinen kommer inte bara att vara en viktig transportkorridor, utan också en förebild för hur stora infrastruktursprojekt kan samexistera med naturen.

Källa: Brenner Basistunnel-projektet