Styrelsen för Taxi Stockholm ställer sig kritisk till AMF:s investering i Uber och efterlyser en redovisning från AMF om hur man definierar hållbara investeringar. Bakgrunden är den senaste tidens medieuppgifter om orimliga arbetstider på 350-400 timmar per månad och slavlika löner inom plattformen Uber.
– Det mönster som framkommer är att Uber lockar förare till Sverige som arbetar här under slavlika förhållanden med ersättningar som inte går att leva på i Sverige, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande Taxi Stockholm.
I medias granskning framkommer även andra uppgifter om dåliga arbetsförhållanden och risker för passagerare. Exempelvis saknas kontroller som hindrar personer utan taxiförarlegitimation att logga in på plattformen och köra taxi.
De uppgifter som publicerats i media den senaste tiden bekräftar tidigare uppgifter om att intäkter inte redovisas korrekt och att Ubers låga ersättning till förarna tvingar dem att frångå svenska regler för rapportering av intäkter, skriver Taxi Stockholm i ett pressmeddelande.
Enligt AMF:s riktlinjer ska AMF bidra till en långsiktigt hållbar samhällsutveckling och investeringarna ska ske enligt principerna i FN:s Global Compact som ställer krav på bolag att förbättra dåliga arbetsvillkor.
AMF:s egna regler för investeringar slår fast att det ska finnas ”integrerade regler för definition av vad som anses som bolag som arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor.” Taxi Stockholms styrelse ställer sig frågande till om AMF lever upp till sina egna hållbarhetsregler och efterlyser en tydlig redovisning från AMF.
– AMF:s investeringar i Uber hotar ytterst den svenska modellen genom att stötta aktörer som systematiskt bryter mot svenska regler när de är verksamma här. Vi kommer nu att pröva frågan om vår fortsatta del i ett kollektivavtal mellan LO och Svenskt Näringsliv när båda parter godkänner investeringar i ett företag som bryter mot den svenska modellen, säger Dimitrios Nikopoulos.