Orsaken till bussexplosionerna i Kalmar identifierad

Peter Eriksson och Ali Majeed inspekterar gastankarna. Foto: Element

Nyligen publicerades olycksutredningen om de tre gasbussexplosionerna i Kalmar län i form av en rapport. Det Linköpingsbaserade företaget Element Materials Technology har bistått olycksutredningen med materialteknisk expertis, och kommenterar hur utredningen gick till och varför explosionerna skedde.

Under de senaste två åren exploderade gastankarna på tre av Kalmar länstrafiks minibussar. Den senaste explosionen skedde i Nybro i maj i år. De tre bussarna var alla av samma modell och hade ombygda biogastankar. Inga personer kom till skada i explosionerna, men åtskilliga bussar har tagits ur drift vilket fått stora konsekvenser för länets färdstjänst och närtrafik. Skånetrafiken, som använt ett tjugotal minibussar av samma modell och med samma ombygda gastankar, har också tagit sina bussar ur drift. 

Elements olycksutredning hade en materialteknisk inriktning med syftet att förstå bakgrunden till explosionerna utifrån ett tekniskt perspektiv. Utredningen har initierats av Region Kalmar. Slutsatserna från utredningen presenterades i en rapport på Region Kalmars hemsida. Utredningen lyckades identifiera ett antal tekniska orsaker till bussexplosionerna. Peter Eriksson, teknisk projektledare på Element Materials Technology, förklarar:

– Exploderade gastankar har haft magnetventiler som inte fungerat under flera månader, vilket gjort att tankarna kunnat fyllas men inte tömmas. Vid snabbtankning en kall vinterdag har trycket sannolikt nått 250–270 bar utan varning i dessa tankar. När temperaturen har stigit medför det att gastrycket har överskridit kravgränsen på 260 bar, vilket tillsammans med temperaturväxlingar har försvagat tankarnas hållfasthet, säger Peter Eriksson. 

– Vid explosionerna har bussarna stått stilla i höga temperaturer, över 20 °C, vilket enligt beräkningar kan ha ökat trycket till 320–360 bar. Detta höga tryck i kombination med temperaturväxlingar bedöms som den främsta orsaken till explosionerna, säger Peter Eriksson.

b
Peter Eriksson, teknisk projektledare på Element Materials Technology. Foto: Element

En olycksutredning brukar bestå av mycket detektivarbete, även när det gäller den materialtekniska undersökningen. Den här utredningen var inget undantag. 

– Vi har bland annat analyserat de olika händelserna i detalj, gått igenom serviceprotokoll och tankningsprocedurer, intervjuat verksamma aktörer, och därefter tagit fram ett antal olika gastrycksscenarier samt haft dialog med tillverkaren av tankarna, säger Peter Eriksson. 

Utredningen har emellertid inte lyckats säkerställa vilka aktörer som bör bära huvudansvaret för att explosionerna ägde rum. Denna fråga behöver vidareutredas. Ali Majeed, Senior Materials Engineer på Element Materials Technology, kommenterar:  

– Olycksutredningen visar att det är en rad händelser som har bidragit till explosionerna. Utifrån detta kan man utvärdera varje händelse utifrån hur den kunde ha förhindrat olyckorna från att ske. Denna kartläggning är ett omfattande projekt och vi på Element hoppas kunna vara en delaktig partner i detta, säger Ali Majeed. 

b
Olycksutredningar innebär ofta omfattande detektivarbete, även när det gäller den materialtekniska undersökningen. Denna utredning var inget undantag. I bild Peter Eriksson och Ali Majeed. Foto: Element

Källa: Element