Mercedes-Benz lastbilars svenska generalagent – Veho Import satsar på Helsingforslager

Mercedes-Benz lastbilar får nytt upplägg för reservdelar i Sverige. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz lastbilar får nytt upplägg för reservdelar i Sverige. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz lastbilars svenska generalagent – Veho Import – lanserar ett helt nytt system för reservdelar. Med fler än 12 000 artikelnummer i lager hos koncernsyskonet Assistor i Helsingfors kommer man kunna klara av leveranser över dagen för så gott som hela Sverige.

Sedan uppdelningen av Mercedes-Benz i två helt separata bolag 2021 har den svenska lastbilsverksamhetens reservdelar hanterats från centrala lager i Tyskland.

Nu tar den svenska generalagenten Veho Import som är svensk generalagent ett helt nytt grepp. Man kommer att sköta hela den svenska reservdelsförsörjningen från sitt systerbolag Assistor i Finland.

– Det kan låta lite udda, men Helsingfors är faktiskt oerhört bra placerat utifrån ett fraktperspektiv, säger Peder Nordgren som är ansvarig för kundservice och reservdelar på Veho Import.

Assistors 22 000 kvadratmeter stora lager ligger i direkt anslutning till Helsingfors flygplats och två timmar från hamnen i Åbo. Dessutom har man oerhört effektiva processer och det gör att avståndet i timmar till svenska verkstäder blir kort.

Assistor ingår i Veho-koncernen och är ett av Nordens största logistikbolag när det gäller reservdelar till fordonsbranschen. Man levererar varje år fyra miljoner reservdelar för ett 20-tal bil- och lastbilsmärken. 

– En order som skickas senast klockan 16 går med färja samma kväll och är i Stockholm innan frukost nästa morgon.
– Med omlastning har så gott som alla svenska verkstäder tillgång till delen innan arbetet börjar dagen därpå. Så en del som beställs efter lunch på måndagen är klar att montera på onsdag morgon.

För ännu snabbare akutleveranser använder man Helsingfors flygplats täta fraktflighter till Sturup, Örebro och Göteborg. Eller Jetpak direkt till slutdestination.

– Det tar oss 10 minuter till flygplatsen och målet är att en akutorder innan lunch ska nå 90 procent av verkstäderna innan de stänger samma dag. Akuta problem handlar ofta om en liten detalj som en slang eller en sensor. Då är flygfrakt perfekt.