Eleda-bolag rustar upp järnväg i Norge

Dubbelspåret fortsätter över Tangenhalvön, där ett nytt stationsområde byggs nordväst om det nuvarande. I norra delen av kommunen går spåret både längs de befintliga järnvägsspåren och i ny terräng. Stange station byggs om och kommer att se ut som ny. Illustration: Eleda

Bane NOR och Gjermundshaug Anlegg, som är en del av Eleda-koncernen, har undertecknat ett avtal om att bygga nytt dubbelspår genom centrala Stange och att bygga om Stange station. Projektet är en viktig del av InterCity-projektet Kleverud-Sørli-Åkersvika, vilket omfattar 30 km nytt dubbelspår genom Stange kommun. Gjermundshaug Anlegg har sedan tidigare varit underentreprenör för markarbeten vid byggandet av järnvägsbron i Tangenvika, en central del av samma projekt.

Entreprenaden inkluderar 1,8 km dubbelspår, järnvägstekniska installationer, bullerskärmar och en teknikbyggnad. Stange station byggs om till en modern knutpunkt med nya pendlarparkeringar, perrongtak, hissar samt gång- och cykelvägar. Arbetet omfattar även ett nytt vatten- och avloppssystem, en ny bussterminal och vägomläggningar. Kontraktet är värt 1,1 miljarder norska kronor.

Utmanande projekt

- Bane NOR har en stor och viktig uppgift att utveckla morgondagens toppmoderna infrastruktur så att fler kan resa och transportera gods på våra utsläppsfria järnvägar. Det är avgörande att vi får ut rätt kvalitet och kompetens på marknaden för att lösa detta uppdrag. Vi har också fokuserat på att hitta lösningar som minimerar utsläppen och skyddar lokalbefolkningen under byggtiden, säger Eirik Harding Hansen, projektledare för megaprojekt på Bane NOR.

Effektiv och säker station

- Vi är glada över att få vara med och utveckla Norges nya järnväg. Den nya stationen i Stange blir en effektiv knutpunkt med korta avstånd och tydlig information. Det är viktigt för oss att stationens utformning ger bra och säkra lösningar för fotgängare och cyklister i centrala Stange. Vår erfarenhet och våra tekniska lösningar kommer också att bidra till att minska utsläpp och miljöpåverkan, säger Pål Ligård, vd för Gjermundshaug Anlegg.

- Förtroendet från Bane NOR är en bekräftelse på att vi är på rätt väg och att vi fortsätter att utvecklas inom järnvägssegmentet. Kontraktets omfattning säkrar arbetstillfällen för flera år framöver och möjliggör ytterligare utveckling och tillväxt, avslutar Pål Ligård.

Fakta om dubbelspår i stange

Utvecklingen av järnvägen genom Stange kommun, från Kleverud i söder till Åkersvika i norr, omfattar nästan 30 km nytt dubbelspår. Målet med projektet är att säkerställa att sju person- och godståg kan köra i timmen i båda riktningarna mellan Hamar och Oslo. Dubbelspåret är konstruerat för att tågen ska kunna köra upp till 250 km/h. Mellan Kleverud och Espa byggs en ny järnvägstunnel på 3,1 km och därefter fortsätter sträckan över Tangenvika på en järnvägsbro som är över 1 km lång. Dubbelspåret fortsätter över Tangenhalvön, där ett nytt stationsområde byggs nordväst om det nuvarande. I norra delen av kommunen går spåret både längs de befintliga järnvägsspåren och i ny terräng. Stange station byggs om och kommer att se ut som ny.

Om eleda

Eleda bildades för att bygga den infrastruktur som får samhället att fungera. Idag utvecklar och vårdar Eleda den infrastruktur som behövs i ett samhälle i omställning. Genom förvärv har vi samlat en bred kompetens som gör att vi kan erbjuda allt från snabba och enkla projekt till stora komplexa helhetslösningar. Vi tar oss an vår uppgift genom att förena våra bolags specialistkunskaper, entreprenöriella tänkesätt och engagemang. Så skapar vi hållbar infrastruktur för framtiden. Eleda har över 3 100 medarbetare, en omsättning på över 16 miljarder kronor och huvudkontor i Stockholm. Eleda ägs av Bain Capital, Altor och en bred grupp nyckelpersoner inom koncernen. I Sverige består Eleda av Akea, Mark & Energibyggarna, Salboheds, JVAB, Craftor, Gatu och Väg Väst, One Nordic och i Norge av Gjermundshaug Anlegg och Anlegg Øst Entreprenør.

Källa: Eleda