Första eldrivna flisbilen lanseras i Värmland

Premiär för eldriven lastbil för skogsindustritransporter vid Skoghalls bruk.Flisbilen kommer att transportera cellulosaflis från de regionala sågverken till bruket i Skoghall. Foto: LBC Frakt

Skogsindustrins framtid tar ett nytt steg mot elektrifiering när den första av tolv eldrivna lastbilar nu har lanserats vid Skoghalls bruk utanför Karlstad. Lastbilen är en del av det nationella forskningsprojektet TREE, som syftar till att utforska möjligheterna för elektrifierade transporter inom skogssektorn, enligt Svensk Åkeritidning.

Projektet drivs av Skogforsk och involverar ett brett samarbete mellan skogsbranschen, forskare och teknikleverantörer.

TREE (Transition to Efficient, Electrified Forestry Transport) är ett innovationsprojekt som ska testa och utvärdera elektrifieringens potential i skogsindustrins komplexa transport- och infrastruktursystem. Totalt ska tolv eldrivna lastbilar sättas i drift på sju olika platser i Sverige. Samtliga lastbilar levereras av Scania, och den första, en flisbil ägd av LBC Frakt Värmland, är nu redo att börja köra för Stora Enso vid deras kartongbruk i Skoghall, skriver Svensk Åkeritidning.

"Det här är vår första helt eldrivna lastbil för skogsindustritransporter", säger Lars Reinholdsson, vd för LBC Frakt Värmland, till Svensk Åkeritidning.

Flisbilen ska transportera cellulosaflis från regionala sågverk till bruket i Skoghall, en del av en viktig logistik för Stora Enso. Skogsprodukter står för en stor del av godstransporterna i Värmland, där skogsråvara utgör cirka trettiotre procent och papper, massa och trävaror ytterligare tjugofem procent, enligt projektets information.

Utmaningarna för elektrifierade transporter inom skogsindustrin är betydande. Fjärrtransporter genom tuffa miljöer och skiftande årstider kräver robusta system. Enligt projektet är Värmland en strategiskt viktig region för Stora Enso, och därmed en naturlig startpunkt för projektets första eldrivna lastbil.

Projektet finansieras av Vinnova genom forskningsprogrammet Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI), tillsammans med bidrag från deltagande företag. Totalt satsas cirka 150 miljoner kronor under perioden 2024–2026 för att utveckla och demonstrera elektrifierade transportlösningar inom skogsindustrin, rapporterar Svensk Åkeritidning.