Under första halvåret av räkenskapsåret 2017/2018 redovisar Elgiganten en omsättningsökning med 8,7 procent till 5,5 miljarder kronor, jämfört med ett starkt fjolår. För verksamhetsåret 2016/2017 ökade Elgiganten omsättningen med 13 procent till 10,8 miljarder kronor. Det följs nu upp av ett starkt första halvår på nuvarande verksamhetsår 2017/2018.
– Från maj till och med oktober ökar vi försäljningen med 8,7 procent samtidigt som branschen i övrigt har haft en tuff period och utvecklats negativt. Vår framgång beror framför allt på en ökad kundnöjdhet och en kraftig ökning inom både företags- och privatkundssegmentet, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
En mobilhöst med nya intressanta modeller från Apple, Samsung och Sony med flera har bidragit till ett ökad efterfrågan på mobiltelefoner och abonnemang och en ökad försäljning inom telekomsektorn med 18 procent jämför med motsvarande period föregående år.
Samtidigt fortsätter efterfrågan på gamingrelaterade produkter att öka, vilket resulterat i en ökad försäljning av gaming-pc’s och tillbehör samt komponenter med 51 procent.
Tillväxten är fördelad på samtliga försäljningskanaler och visar att de fysiska butikerna fyller en viktig roll för kunderna, men där e-handeln är den stora vinnaren under perioden.
– Vi växer i samtliga kanaler, men ser en rejäl växt för e-handeln som ökat med 24 procent. Det sker däremot inte på bekostnad av försäljningen i de fysiska varuhusen. Tvärt om ser vi ett starkt samband mellan ökad e-handel och försäljningen i varuhusen. Nätbutiken är en viktig destination för research inför köp och det gäller alldeles oavsett om kunden väljer att slutföra köpet på nätet eller i fysisk butik, säger Niclas Eriksson.
Under november och lagom till julhandeln har Elgiganten uppdaterat 13 PhoneHouse-butiker till nytt koncept med utökat antal utställningsmodeller och möjlighet för kunderna att testa produkterna innan köp.
–Våra mindre butiker i stadskärnor och gallerior redovisar en fantastisk utveckling och de har ökat vår närhet till kunderna ganska radikalt. Därför väljer vi också att investera i dessa för ytterligare förbättra servicen lagom till julhandeln, säger Niclas Eriksson.
Den positiva utvecklingen under första halvåret har fortsatt in i december, efter en rekordstark Black Friday som gav en flygande start på julhandel.
– Nu går vi in i en av årets mest intensiva perioder, där antalet kunder kommer att öka för varje dag framöver. Förra året hade vi 5 miljoner kundbesök till nätbutiken och våra varuhus under december och det kommer inte att bli färre i år, säger Niclas Eriksson.
Källa: Elgiganten