Lufthansa Group fortsätter att optimera sina resehubbar i München, Frankfurt, Zürich och Wien. Huvudfokus ligger på det flexibla multihubbsystemet: De nyligen integrerade processerna innebär att Lufthansa Group i större utsträckning kan flytta flygplansflotta och trafik, dit förhållandena är bäst för kvalitet, tillväxt och kostnadseffektivitet.
Mer specifikt beslutade Lufthansas styrelse att påskynda tillväxten i München och utveckla den bayerska huvudstaden till ett nav med fokus på Asien. Lufthansa Group förutspår hög årlig tillväxt för nätverksbolagen vid München för 2019. Förutom ökad frekvens i antal flygningarna som erbjuds från München till Seoul och Singapore kommer sommaren 2019 bjuda på den första dagliga anslutningen från München till Bangkok någonsin. Dessa flygningar kan bokas från 4 oktober 2018. För att ytterligare stärka portföljen av flyg till Asien kommer förbindelsen till Osaka (Japan) att flyttas från Frankfurt till München.
Det strategiska fokuset för Frankfurthubben fortsätter att vara att optimera blandningen av destinationer för att öka kvaliteten. Lufthansa kommer att tygla sin tillväxt för denna resehubb för att förbättra driftsstabiliteten och punktligheten. För 2019 förutspår Lufthansa Group låg ensiffrig årlig tillväxt för nätverksbolagen vid denna hubb. Lufthansa börjar vintersäsongen 2018/2019 med fyra nya destinationer från Frankfurt. Eilat (Israel), Agadir (Marocko), Trieste (Italien) och Thessaloniki (Grekland) är nya destinationer i tidtabellen. Lufthansa expanderar även sitt erbjudande till USA. Från och med 3 maj 2019 kommer flygbolaget att erbjuda sin första flygning från Frankfurt till Austin (USA).
Det finns planer på att expandera på tillväxtbanan på Lufthansakoncernens hubb och hemmabasen för Swiss International Air Lines i Zürich. På grund av den mycket framgångsrika utvecklingen under de senaste åren är målet att fortsätta satsa på måttlig tillväxt. Huvudfokus ligger på expansionen av aktiviteten i Europa. 2018/2019 vintertidtabell innehåller ett nytt resmål: Bremen, och SWISS erbjuder nu Bordeaux (Frankrike), Kiev (Ukraina), Brindisi (Italien) och den tyska ön Sylt som attraktiva året-runt destinationer.
– Vårt multihubbsystem, där fyra hubbar delar en enda centraliserad kommersiell ledning, fungerar bra och är väldigt framgångsrikt. Detta gör det möjligt för oss att reagera på förändrade förhållanden både snabbt och flexibelt. Våra fokusområden är kvalitet, effektivitet och kostnadseffektivitet. Det betyder att det också är viktigt att infrastrukturen på marken och i luften håller takt med industrins tillväxt. Det är också därför vi väntar fram tills nästa sommar för att besluta, baserat på hur utvecklingen ser ur för våra olika resehubbar, var det nya Boeing 777-9-flygplanet kommer att lyfta från 2020, säger Harry Hohmeister, styrelseledamot i Deutsche Lufthansa AG och Head of Hub Management.