Plasser & Theurers Training Center och Technical Service Department i österrikiska staden Linz är enligt företagsledningen nyckeln till en professionell kundservice.
De senaste åren har träningen, enligt företagets representanter, ökat i betydelse. Sedan april 2018 är båda avdelningarna inrymda i det nya servicecentret.
Varje vecka kommer minst två grupper av praktikanter till företagets huvudanläggning i Linz för att delta i kurser som ingår i ett nytt maskinavtal.
De flesta av praktikanterna är drifts- och underhållspersonal hos företagets kunder. Numera får även chefer lära sig de viktigaste kriterierna för hantering av tung utrustning på en arbetsplats.
Sedan april 2018 utbildas personal i det nya servicecentret. Det är en rymlig och modern byggnad, utrustad med state-of-the-art medieteknik, som hjälper företaget att förmedla tekniska kunskaper effektivt och snabbt.
Linz Training Center har, enligt Plasser & Theurer skapat optimala villkor för kundutbildningen. Till exempel beskrivs en rälsläggningsmaskins funktion detaljerad med hjälp av en modern simulator.
Utbildningen omfattar maskinteknisk konstruktion, drift och underhåll.
- Förutom de teoretiska grunderna lär deltagarna hur man använder enskilda komponenter, såsom ALC-styrdator, P-IC-kontrollen eller DRP-inspelaren. För att praktikanterna ska kunna bekanta sig med olika stadier under arbetsprocessen vid maskinen har vi installerat vederbörliga simulatorer i vårt träningscenter. Simulatorerna ger oss möjlighet att träna operatörernas arbete exempelvis i första vagnen i en spårbytesmaskin samband med rälsläggning eller – slipning, förklarade Christian Höllwirth.