För första gången har Volvo Bussar visat potentialen för självkörande bussar i en bussdepå. Demonstrationen, en av världens första för en 12 meters elektrisk och autonom buss i en bussdepå, utgör en milstolpe i Volvo Bussars autonoma resa mot säkrare, renare och effektivare kollektivtrafik.
Demonstrationen, som hölls tillsammans med bussoperatören Keolis, ägde rum på Keolis bussdepå utanför Göteborg. Under demonstrationen körde den helt elektriska 12 meter långa autonoma bussen från sin parkeringsplats till ett flertal olika stationer som tvättning, service och laddning, innan bussen parkerade på sin parkeringsplats - allt medan bussen även hade passagerare.
– Detta är ett viktigt steg i Volvo Bussars autonoma resa. Vi har nu visat de kommersiella fördelarna som en autonom lösning kan ge i en bussdepå, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar. "Självkörande bussar i depåer ger effektivare trafikflöden, högre produktivitet och ökad säkerhet”.
– Den nya tekniken kommer att vara vanligare om 5-10 år. Att ta med den nya tekniken i dagens depåverksamhet och utveckla den kommer inte bara att påskynda utvecklingen, den kommer också att förbättra vår verksamhet och därmed också blir bättre för våra passagerare, säger Jan Kilström, vd för Keolis i Sverige.
Även ABB, som medverkade vid demonstrationen, ser möjligheter för framtiden.
– ABB är fullt engagerade i att skapa en framtid med nollutsläpp och hållbar kollektivtrafik är en viktig del av detta. Vi har produkterna och lösningarna för att leverera el från produktion till laddstationer på ett säkert, smart och hållbart sätt. ABBs elektriska laddningsstationer med automatiserad takanslutning möjliggör en effektiv laddning av autonoma bussar och vi ser fram emot framtiden för denna transportinnovation tillsammans med Volvo Bussar, säger Mats Peterson, lokal affärschef för ABB Electrification i Sverige.
Evenemanget var det senaste i ett antal framgångsrika demonstrationer av autonoma bussar som Volvo genomfört under de senaste åren. Demonstration var en av de första som ägde rum i en verklig bussdepå - ett av de områden som Volvo Bussar anser ha den största potentialen för autonoma lösningar.
– Vi är fortfarande flera år bort från att se helt autonoma bussar på allmänna vägar, men bussdepåer är inhängnade områden med förutsägbara och repetitiva trafikflöden där vi kommer att se autonoma bussar tidigare, säger Håkan Agnevall. "Vårt samarbete med Keolis har givit oss möjligheter att testa en autonom buss under verkliga förhållanden och kommer att hjälpa oss att driva utvecklingen av autonoma lösningar framåt."