Flera färjerederier har under de senaste dagarna ställt in kryssningar och på måndagen meddelades att Stena Line varslar 950 medarbetare om uppsägning. Coronavirusets konsekvenser slår hårdast mot sjöfart som bygger på intäkter från passagerare eftersom efterfrågan på kryssningar och resor till stor del har försvunnit, enligt Rikard Engström.
Färjorna är beroende av såväl passagerare som fraktkunder ombord. Har man inte det ena så faller det andra och lönsamheten i hela upplägget, säger han.
Möte med infrastrukturministern
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har sammankallat flera myndigheter, fackförbund och branschorganisationer för ett möte på tisdagen. Via videolänk vill ministern få en lägesbild över hur pandemin påverkar sjöfartsbranschen.
På måndagsmorgonen presenterade regeringen tillsammans med samarbetspartierna ett krispaket på cirka 300 miljarder kronor för att hjälpa svenska företag. Svensk sjöfart vill dock att regeringen vidtar fler åtgärder för att hjälpa branschen och vill bland annat se statliga lånegarantier, lägre avgifter och lättare regler för att fartygen ska få bemannas med färre personer.
Man behöver agera skyndsamt och vidta kraftfulla åtgärder här och nu för att sjöfarten ska fortsätta leverera, säger Rikard Engström.
"En av de tråkigaste dagarna i mitt fackliga liv"
Även Seko sjöfolk ska delta på tisdagens möte. Under måndagen har fackförbundet fått många telefonsamtal.
Våra medlemmar som ringer till oss är jätteoroliga för vad som händer i framtiden. Det har varit en av de tråkigaste dagarna i mitt fackliga liv. Det är många rederier som är illa ute, inte bara Stena Line, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk.
Han hoppas på ytterligare åtgärder från regeringen, även om han i nuläget själv inte har några konkreta förslag.
Vi önskar att regeringen har ett kraftfullt paket i bakfickan för att fortsatt kunna hålla rederierna över vattenytan, säger Kenny Reinhold.