Den ökade efterfrågan på e-handel gör att DHL nu inför ett flertal åtgärder för att förenkla för mottagaren. Förutom ytterligare alternativ till hemleverans introduceras även en möjlighet att hämta ut paket med hjälp av Bank-ID.
– Trygghet för våra medarbetare, ombud och kunder är av största vikt för oss. Att kunna införa dessa lösningar som underlättar för alla parter känns väldigt bra, säger Jonas Lindell, vd på DHL E-Commerce Solution
Med ett rikstäckande nätverk med nästan 1 900 ombud och paketboxar är DHL en ledande aktör inom logistik- och e-handelsleveranser. Nu behöver kunden inte räcka över sin legitimation för identifiering när du ska hämta ut ett paket, via en länk i din leveransbekräftelse kan mottagaren istället välja att identifiera sig med mobilt Bank-ID.
– Vi har närmare 100000 sändningar som delas ut via våra ombud dagligen och vi hoppas att åtgärden att inte behöva skicka legitimationen underlättar för alla inblandade, säger Jonas Lindell. Som en följd av att e-handeln fortsätter att öka märker vi också en ökad efterfrågan av hemleverans och kommer därför att införa en ny tjänst av hemleverans för mindre e-handelspaket. Vi planerar att testköra tjänsten tillsammans med en e-handlare i Göteborg innan vi går ut på bred front i hela Sverige.
DHL:s lösning Urb-it, som beställs via appen Mina Paket, är också en lösning för kunder i Stockholm och Göteborg som inte vill hämta ut sitt paket själv. Urb-it:s kurirer hämtar paketet från ditt ombud och levererar det till fots eller via cykel.