För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter coronakrisen måste stödinsatserna fortsätta för företag som fortfarande har stora omsättningsbortfall. Transportföretagen vill se samma slags satsningar som i Norge och Danmark.
Coronakrisen har slagit hårt och skoningslöst mot persontransportsektorn där flygbolag, taxibolag, rederier och bussföretag förlorat 80–90 procent av sin omsättning. För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter krisen måste stödinsatserna fortsätta. En transportsektor i kris innebär att flera andra branscher och delar av samhället drabbas och därmed ytterst vår vardag.
– Det här är ingen vanlig kris, den slår brett mot i övrigt livskraftiga och sunda företag. Persontransportsektorn tillhör de sektorer som drabbades först av krisen och mycket tyder på att den också kan komma att tillhöra de sektorer som lämnar krisen sist. Olika företag befinner sig i olika situationer, men för många branscher och företag är fortsatta stöd nödvändiga. I ett läge där det fortsatt finns behov av restriktioner av vårt resande behöver staten också hjälpa företagen att övervintra, säger Marcus Dahlsten vd Transportföretagen.
Danmark och Norge sjösatte kontantstöd till drabbade näringar tidigare än Sverige i våras. De har nu dessutom förlängt stöden och utvecklat dem för att stötta besöksnäringen, inklusive transportsektorn. Transportföretagens budskap är därför lika som i våras att den svenska regeringen behöver följa Danmarks och Norges exempel.