Nästan två år efter att de första autonoma fordonen i Ride the future-projektet började rulla på campusområdet i Linköping är det dags att välkomna ett tredje fordon. Fordonet tillverkas av EasyMile och med det här tillskottet kommer Ride the future att vara ett av de största autonoma fordon-projekt i Sverige. Efter Busse och Reza har Ride the future fått en ny familjemedlem. Nu är det dags att sätta projektets tredje autonoma fordon i drift på campusområdet och i Vallastaden i Linköping.
– Att projektet växer är mycket positivt. Vi fortsätter bygga framtidens hållbara stad och tar täten i utvecklingen av nya hållbara mobilitetslösningar, säger Muharrem Demirok (C), ordförande samhällsbyggnadsnämnden Linköpings kommun.
En namntävling för det tredje fordonet organiserades där projektets säkerhetsförare fick bidra med egna namnförslag. Det vinnande namnet blev ”Hjulia”.
– Genom att investera i ett tredje fordon kan vi expandera projektet och erbjuda en större fältstudie till forskarna som vill testa och utveckla intressanta studier om framtidens mobilitet. Vi skapar helt unika förutsättningar för mobilitetsforskning, ett område som växer och blir allt viktigare för att bygga framtidens hållbara samhälle, tillägger Anna Anund, VTI.
Ride the future är det enda projektet i Sverige som har fordon från två olika tillverkare som kommunicerar med varandra i samma ekosystem. Med det här tillskottet kommer Ride the future att dessutom vara ett av de största projekt med autonoma fordon i Sverige.
– Med Hjulia kan vi utöka driftens kontinuitet. Att fordonen har olika teknologier och ska kunna kommunicera tillsammans och med trafikledningen gör att vi kommer närmare hur sådana lösningar kan komma att se ut i framtiden. Det gör Ride the future-projektet extra intressant, avslutar Hugo Hardestam, projektledare på Transdev Sverige.