Utan AdBlue stannar Sveriges lastbilar

SCR, selektiv katalytisk reduktion är beroende av tillsatsen AdBlue. Foto: Arom-dekor Kemi
SCR, selektiv katalytisk reduktion är beroende av tillsatsen AdBlue. Foto: Arom-dekor Kemi

– Utan AdBlue stannar Sveriges lastbilar. Nu hotas tillverkningen efter Rysslands invasíon av Ukraina. Om några veckor kan våra lager av Urea och AdBlue vara slut och det kommer blir riktigt dåligt, säger Christian Lundell vd på Arom-dekor Kemi.

– Jag har skrivit till myndigheter och informerat om den här situationen. Jag tror det är väldigt få som förstår hur allvarligt det kommer bli om det inte längre finns AdBlue att köpa.

Ryssland är världens största leverantör på naturgasen Urea som används för att tillverka AdBlue. Med stoppade leveranser från Ryssland behöver alla producenter hitta nya leverantörer, vilket gör att efterfrågan blir större än tillgången.

AdBlue används till fordon med SCR-teknik och finns i princip i alla personbilar och tunga fordon med dieselmotorer. Det vill säga allt från brandbilar, lastbilar och bussar. Om ett fordon får slut på AdBlue får det en effektreducering och vissa fordon går inte att starta igen förrän de fyllts på med AdBlue. Bristen på Adblue hotar därför lastbilstransporter och leveranser i Sverige.

SCR, selektiv katalytisk reduktion, är en modern teknik för att rena avgaser i dieselmotorer. Den finns idag i princip i alla nya dieselmotorer för tung trafik och terrängfordon samt i allt fler personbilar. För att tekniken ska fungera krävs att AdBlue-vätska sprutas in i avgassystemet. Då minskar utsläppen av skadliga kväveoxider. AdBlue fylls alltid på i en separat tank i fordonet och får aldrig blandas med dieselbränslet.