Vid sidan av ABB FIA Formula E-tävlingarna i Tempelhof i Berlin och i närvaro av Tysklands förbundsminister för digitalisering och transport Dr. Volker Wissing, visade MAN Truck & Bus för första gången upp sin ellastbilsprototyp som närmar sig serieproduktion. En speciell teknisk funktion i det banbrytande elektriska nyttofordonet, som ska lanseras på marknaden 2024, är kapaciteten för framtida megawattladdning.
ABB E-mobility har siktet inställt på att föra megawattladdtekniken till marknadsmognad under de kommande tre åren. MAN och ABB E-mobility varvar därför upp inför nästa fas inom elmobilitet: driftkapacitet för tunga långdistanstransporter med dagliga körsträckor på över 600 kilometer. Dessutom signalerar de båda företagen med sin otvetydiga satsning på elmobilitet att branschen står redo att köra vidare och att lagstiftarna måste ta fram ett policyramverk för landsvägstransporter med nollutsläpp.
– Vi måste minska koldioxidutsläppen från landsvägstransporter för att uppnå våra klimatmål. För att få detta att hända fokuserar vi framför allt på marknadsupptrappningen av klimatvänliga nyttofordon och utvecklingen av en motsvarande högpresterande laddningsinfrastruktur. Projektet vi stödjer om högpresterande laddning för e-lastbilar på A2 ger viktiga lärdomar. Det som är viktigt nu är att snabbt få ut fler elbilar på vägarna. Partnerskapet mellan MAN och ABB visar att vi är på rätt väg”, säger Volker Wissing, förbundsminister för digitalisering och transport.
Under ministerns testkörning i ellastbilen från MAN betonade Alexander Vlaskamp, vd för MAN Truck & Bus, att ”en snabbare expansion av laddinfrastrukturen är det enda sättet att uppnå omvändningstiderna för transporter och klara miljömålen.” Han lyfte också fram anledningen till att MAN förlitar sig till batteridrivna drivlinelösningar för framtida koldioxidfria kommersiella fordonsflottor: låga driftkostnader och det bästa övergripande klimatavtrycket.
– Som en del i Traton-koncernen deltar vi redan i ett joint venture med industripartners om att utveckla och driva ett högpresterande offentligt laddnät med målet att ha minst 1 700 laddstationer med grön el runt om i Europa, tillägger Vlaskamp.
För att möjliggöra långdistansetapper på över 600 kilometer per dag är MAN:s ellastbil, som ska lanseras 2024, redan utrustad med system som följer de tekniska kraven på framtida megawattladdsystem som ABB E-mobility, i egenskap av ledande global leverantör av laddlösningar, avser att snabbt lansera på marknaden.
– Vi siktar på att möjliggöra elmobilitet inom alla områden. På ABB E-mobility har vi arbetat med att utveckla motsvarande standarder för prestanda under många år. Megawattladdning kräver en ny kraftteknik med över 1 000 volt, så systemisk elsäkerhet och tillförlitlighet är avgörande på dessa kraftnivåer och för förutsebara användningsfall, säger Frank Mühlon, ABB:s chef för divisionen E-mobility.