Tar order på batterisystem för höghastighetskatamaran

Echandia får order på batterisystem för en utsläppsfri höghastighetskatamaran för kommersiell trafik i Stockholm. Foto: Echandia

Svenska Echandia har fått en andra order från Green City Ferries. Green City Ferries utökar sin vattenburna kollektivtrafik i Stockholm med ytterligare ett Beluga24-fartyg. Beluga24 är världens första helt utsläppsfria, höghastighetskolfiberkatamaran och Echandia har valts som leverantör av energilösningar till fartygen. Den senaste ordern är värd cirka 7,5 miljoner kronor.

Den nya ordern för batterifartyget, med 730 kWh ombord, är optimerat för höghastighetspendling med laddpunkter i båda ändar av rutten. Vid 30 knop beräknas energiförbrukningen nästan halveras jämfört med dieseldrivna katamaraner av samma storlek och prestanda. Med sin kapacitet på 147 passagerare och 28 cyklar blir energiförbrukningen så låg som 0,2 kWh per sjömil, per passagerare.

 

Green City Ferries har tidigare annonserat två rutter i Stockholm, Sverige. Planen är att 2014 driftsätta ett helelektriskt fartyg mellan Täby och Ropsten samt ett fartyg som drivs av ett integrerat batteri- och vätebaserat bränslecellsystem i Österåkers skärgård.

Maritima applikationer är mer krävande än applikationer för elfordon och höjer ribban dramatiskt när det gäller uthållighet, livslängd och säkerhet. Echandias batteri- och bränslecellssystem säkrare och betydligt mindre än konkurrerande system tack vare dess höga energieffektivitet och livscykelprestanda, vilket gör dem lämpliga för tunga profiler med begränsningar vad gäller utrymme och vikt.