Fem miljoner passagerare flög med Norwegian under andra kvartalet 2022, en kraftig ökning från tidigare. Siffrorna är påverkade av ökad efterfrågan på flygresor men även av högre bränslepriser. Bolaget har anpassat kapaciteten under en intensiv sommarsäsong och har haft en bra sommar operationellt, trots kapacitetsutmaningar på många flygplatser i Europa. Norwegian genomförde nästan alla planerade flygningar enligt plan.
Resultat före skatt för andra kvartalet uppgick till 1 248 miljoner norska kronor, påverkat av både återinförande av förskottsbetalning i samband med köp av flygplan och höga bränslekostnader under kvartalet. Kassaflöde och likvida medel på 7,5 miljarder norska kronor är oförändrat från förra kvartalet. Vid slutet av kvartalet hade bolaget en flotta på 65 flygplan.
– Det här kvartalet visar vår förmåga att snabbt kunna anpassa verksamheten till en ökad efterfrågan. Norwegian-anställdas engagemang för att leverera bra kundupplevelser är helt avgörande för resultatet. Jag är särskilt glad över att vi ligger i topp på regularitet. Det råder fortfarande utmaningar för flygbranschen, med kapacitetsutmaningar på flera flygplatser runt om i Europa och vi har haft en strejk bland flygtekniker i Norge, säger Geir Karlsen, koncernchef på Norwegian.
Sommarprogrammet har tagits emot väl bland kunderna i alla marknader och vi har haft en hög efterfrågan, ökande trafik och fler bokningar under kvartalet och den intensiva sommarsäsongen. Kapaciteten (ASK) var nästan dubbelt så stor som förra kvartalet medan antalet passagerare ökade med 124 procent. Kabinfaktorn förbättrades under kvartalet till 85 procent i juni och fortsatte att öka i juli.
Under andra kvartalet kommunicerade Norwegian ett avtal med Boeing gällande köp av 50 Boeing 737 MAX 8 flygplan som ska levereras mellan 2025 och 2028. Leveranstiden sammanfaller med att befintliga leasingavtal löper ut och innebär en begränsad utökning av bolagets flygplansflotta. Affären inkluderar en option om köp av ytterligare 30 flygplan. Efter att affären blev klar 22 juni, genomförde Norwegian en återbetalning av tidigare inbetalda förskottsbetalningar på 2 099 miljoner norska kronor under kvartalet.
– Affären med Boeing är viktig när vi ska skriva nästa kapitel om Norwegian. Det här säkerställer att vi kan erbjuda kunder att flyga med moderna och bränsleeffektiva flygplan som bidrar till att minska våra utsläpp betydligt. Affären gör det dessutom möjligt för oss att själva äga en stor del av flottan, vilket i sin tur stärker vår position i Norden, fortsätter Karlsen.
Under andra kvartalet 2022, hade Norwegian 5 miljoner passagerare, en ökning från 400 000 för samma period förra året och 2,2 miljoner under förra kvartalet. Kapaciteten var på 7,6 miljarder passagerarkilometer medan passagerartrafiken var på 6,2 miljarder passagerarkilometer. Kabinfaktorn ökade till 81,2 procent, en ökning från 57,4 procent för samma period föregående år och 76,9 procent under förra kvartalet.
Punktligheten är kraftigt påverkad av kapacitetsutmaningarna på flygplaster i Europa under kvartalet. 78,8 procent av alla flygningar gick enligt tidtabell, jämfört med 95,4 procent för samma period förra året och 88,1 procent under förra kvartalet. Regulariteten, antal genomförda flygningar, var trots detta på 99,4 procent.
– När vi nu blickar framåt är Norwegian väl positionerat att fortsätta vara ett ledande nordiskt flygbolag. Bokningar av flygbiljetter mot höstlovet är uppmuntrande. Våra kunder uppskattar vårt attraktiva linjenät, det prisbelönta lojalitetsprogrammet Norwegian Reward och kvaliteten i vår verksamhet. Nyligen ingångna avtal med Widerøe och Norse Atlantic Airways gör att vi kan ge fler attraktiva erbjudanden till kunderna, fortsätter Geir Karlsen.