Posten Norge, koncernen som Bring är en del av, lägger idag fram sina resultat för första halvåret 2022. De nya talen visar en fortsatt stark utveckling av paket från den svenska näthandeln. Paketvolymerna i Sverige har under årets första halvår ökade med hela 39 procent jämfört med samma period förra året.
Den nordiska koncernen Posten Norge visar ett fint justerat driftsresultat givet den orolig marknaden. För koncernen har paketvolymerna ökat med 2,4 procent under det första halvåret jämfört med samma period 2021. E-handelsvolymerna i Sverige är en stor drivare bakom det fina resultatet.
– Under årets första halvår har vi haft en utmanande världssituation med bland annat ökad inflation och höga drivmedelspriser som slår direkt på logistikflödet. Samtidigt har marknaden sett en minskad köpkraft hos konsumenterna.Trots detta har våra paketvolymer i Sverige ökat med 39 procent, vilket är bra. Genom att bredda erbjudandet och förbättra våra tjänster har vi lyckats parera marknaden på ett bra sätt. Trots att den närmaste tiden blir en utmaning så ser vi ljust på framtiden, säger Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.
Koncernens omsättning landade under perioden på 11 451 miljoner norska kronor - ungefär en halv miljon mindre än samma period året innan. En väsentlig orsak till den reducerade omsättningen under årets första halvår är försäljningen av Frigoscandia. Bolaget såldes i slutet av 2021, och hade under första halvåret 2021 en omsättning på 1 180 miljoner norska kronor.
– Det är viktigt att komma ihåg att årets första halvår jämförs med en rekordperiod. För ett år sedan såg både världssituationen och handelsvanorna helt annorlunda ut. Att vi lyckas öka våra paketvolymer samtidigt som det råder en avtagande marknadsväxt visar på att vi är på rätt väg, säger Mona Zuko.