Mopedbilar har blivit ett allt vanligare inslag på Sveriges vägar, men det är inte alla som är glada över att fordonstypen förekommer mer frekvent. Nära åtta av tio svenska bilister stör sig på mopedbilarna. Och nästan sex av tio har någon gång under det senaste året upplevt en farlig situation på grund av att en bilist tagit onödiga risker för att köra om en mopedbil, enligt en undersökning som Gjensidige Försäkring gjort med hjälp av Kantar Sifo.
Mopedbilar får inte köra fortare än 45 kilometer i timmen. Samtidigt är det fullt tillåtet att köra mopedbil på sträckor med hastighetsgränser upp till 100 kilometer i timmen. Majoriteten (78 procent) av de svenska bilisterna irriterar sig på både mopedbilarna och dess förare och det man stör sig på allra mest är just den lägre hastigheten som mopedbilarna kör i. Det visar en ny undersökning.
Av de svarande i undersökningen uppger 60 procent att de irriterar sig på att det blir köer när mopedbilar kör på vägar med högre hastighetsgräns än 50 kilometer i timmen. Närmare en fjärdedel (24 procent) anser att de är i vägen och 46 procent anser att mopedbilarna är så långsamma att det blir trafikfarligt.
– Jag kan förstå att man kan känna sig stressad ibland, men det gäller att behålla lugnet i trafiken. Irritation i kombination med stress över att komma fram till sin destination kan i värsta fall få allvarliga konsekvenser genom att bilisten exempelvis tar avsevärt högre risker för att köra om än vad den annars skulle ha gjort, säger Markus Ljungblad, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring.
Av de som kör bil har 58 procent någon gång under det senaste året upplevt att en farlig situation uppstått antingen på grund av att en bilist tagit större risker än vanligt för att köra om en mopedbil eller på grund av att en mopedbil har kört långsamt. Det är bara 36 procent som inte har upplevt det och sex procent som är osäkra på om de upplevt det.
– Det här är oroväckande. Vi vet att mopedbilar förekommer frekvent i olycksstatistiken. Just den typen av fordon har ett sämre skydd än vanliga bilar och framförs dessutom ofta av unga människor. Det är viktigt att inte låta sig provoceras i trafiken eller att drabbas av vägilska, för då ökar risken för att man börjar köra aggressivt och en aggressiv körstil innebär ofta att man minskar marginalerna både mot sig själv och sin omgivning, vilket ökar risken för en olycka, säger Markus Ljungblad.