Mobility Swedens registreringsstatistik för november månad visar att elbilarna fortsätter slå nya rekord. Hur takten i elektrifieringen kommer fortsätta är beroende av vilka nya styrmedel som införs. Avskaffandet av klimatbonusen kommer att påverka elektrifieringen negativt. Privatleasingen av personbilar drabbas hårdast tillsammans med eldrivna lätta lastbilar, vars finansiella incitament till att ställa om har ryckts undan.
Totalt registrerades 25 588 nya personbilar i november, vilket är lägre än månadens genomsnitt på 27 300 de senaste fem åren. I en jämförelse för januari till sista november i år jämfört med förra året har registreringarna minskat med nära åtta procent. I november var nära 65 procent av nyregistreringarna elbilar och laddhybrider. Det är den högsta andelen laddbara bilar någonsin för en enskild månad och är ett resultat av elbilarnas nya toppnotering. I november registrerades cirka 10 900 nya elbilar, vilket motsvarade 42,5 procent av månadens nyregistreringar.
– Månadens uppgång i registreringarna för samtliga fordonsslag kan härledas till att vi ser en viss lättnad i leveranskedjorna. Samtidigt är industrin fortsatt i obalans i leveranskedjorna med större efterfrågan än utbudet vilket bedöms fortsätta även under nästa år, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.
Slopandet av klimatbonusen medförde rusning till bilhallarna tisdagen den 8 november och historiskt höga ordersiffror, där 95 procent av beställningarna var laddbara bilar. De långa leveranstiderna medför att dessa beställningar kommer att avspeglas i nyregistreringsstatistiken först under hösten 2023 och har därmed endast marginell effekt på antalet registrerade fordon i november.
– I november nåddes en ny högsta notering för en enskild månad för nya elbilar, vilket är positivt. Vi bedömer att den starka tillväxttakten av elbilar kommer att bromsas om inte nya styrmedel införs. Många konsumenter tidigarelade sina köpbeslut för att kunna ta del av bonusen. Höjda räntor, tillsammans med avskaffad klimatbonus ger en kraftigt höjd månadskostnad som framför allt påverkar privatleasingen negativt, som varit drivande för årets elbilsregistreringar, fortsätter Sofia Linder.
När det gäller lätta och tunga lastbilar ökade nyregistreringarna i november med cirka 39 procent respektive cirka 47 procent. Under årets första elva månader har antalet lätta lastbilar minskat med cirka nio procent och de tunga lastbilarna uppvisar nu en ökning med drygt två procent, jämfört med samma period i fjol. Det är också en konsekvens av de globala produktionsstörningarna och bristen på komponenter, som medfört att utbudet inte kunnat möta årets starka efterfrågan. Andelen eldrivna lätta lastbilar uppgick till cirka 18 procent i november och uppgår nu till nära 13 procent av årets nyregistreringar.
– Elektrifieringen har inte kommit lika långt för lätta lastbilar. Det medför att de drabbas särskilt hårt av den avskaffade klimatbonusen nu när antalet laddbara modeller väntas att öka. Samtidigt betalar de fossildrivna modellerna en hög malus. Här är det viktigt att regeringen snabbt agerar och inför styrmedel för att omställningen inte helt ska stanna av, avslutar Sofia Linder.
120 nya bussar registrerades i november, vilket är en ökning med cirka 186 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har nyregistreringarna av bussar fördubblats jämfört med januari-november i fjol. Årets uppgång kan härledas till offentliga upphandlingar samt ökat resande när pandemin klingat av. Under november registrerades 43 elbussar, vilket motsvarade cirka 36 procent.