Två innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i Göteborg. Med fyra nya stationer för snabba batteribyten blir det lätt för mopedbud att köra eldrivet i centrala stan.
På tio sekunder kan man, från och med nu, byta ut sitt mopedbatteri mot ett fulladdat i fyra centralt placerade parkeringshus – i Nordstan och Olskroken, på Heden och i Koffen vid Masthuggstorget.
Det öppnar möjligheter för hållbara transporter inom yrkestrafiken, som har mycket att vinna på minimal stillaståendetid. Nystartade GoCiklo står för mopeder och infrastruktur. Först ut att använda tjänsten är hemleveransföretaget Foodora.
– Batteryswap möjliggör ett storskaligt skifte från bensin- till eldrivna mopeder och andra mikrofordon. Det är superroligt att Göteborg blir premiärstad för detta. Nu når elektrifieringen helt nya grupper av användare som inte tidigare har varit del i klimatomställningen. Vi skapar en tystare och renare stad, säger Anastazia Kronberg, ansvarig för Move21 på Business Region Göteborg.
Nordstan blir mobilitetshubb
Satsningen har möjliggjorts genom innovationsprojektet CoMiMo, som finansieras av Drive Sweden. Nordstan deltar i projektet, och är samtidigt en utvald plats i det parallella EU-projektet Move21 där bland annat Business Region Göteborg och Göteborgs Stads Parkering arbetar för att utveckla olika former av hållbar mobilitet och logistik i Göteborg.
– Nordstan är med sitt centrala läge och tillhörande garage en perfekt plats för att utveckla en mobilitetshubb för framtidens hållbara transporter. Vi planerar nu för att batteryswapen ska följas upp med fler hållbara innovationer som kan underlätta logistiken för många företag i staden, säger Helena Lindqvist, vd, Nordstan.
Renare luft, mindre stillestånd och bättre arbetsmiljö
Övriga tre parkeringshus som har fått de nya swap-stationerna drivs av staden. I varje station finns initialt plats för tio batterier från GoCiklo. Kapacitet ska täcka behovet av batteribyten för över 100 fordon.
– Transporter i städer behöver ställa om till att bli utsläppsfria, inte bara för klimatet utan även för hälsan hos dem som bor och arbetar där. Last-mile delivery och hemtjänst är branscher där vår tjänst inte bara minskar företagets miljöpåverkan utan även förenklar medarbetarnas arbetsdag och förbättrar arbetsmiljön. Men det är öppet för alla att abonnera på en elektrisk moped och få tillgång till GoCiklos swap-stationer, säger Mattias Tingvall, vd, GoCiklo.
Göteborg leder omställningen
Att Göteborg är först ut är ingen tillfällighet. Offensivare än andra städer driver Göteborgs Stad på etableringen av en eldriven, utsläppsfri fordonsflotta för alla transporter i regionen. Satsningar på mobilitetshubbar för utsläppsfri logistik ligger helt i linje med initiativet Gothenburg Green City Zone, som koordineras av Business Region Göteborg.
Staden är känd för sina spårvagnar, men har också flest elbussar i Norden. Två av tre stadsbussar är eldrivna. I Göteborgsregionen stod rena elbilar för 35 procent av nybilsförsäljningen 2022, strax över rikssnittet på 33 procent. I maj 2023 fanns 6 000 publika laddpunkter i regionen, 22 procent av antalet i hela riket. Göteborg har tagit på sig ledartröjan vad gäller omställning till grön mobilitet.
Mer om projektet CoMiMo
Projektet CoMiMo, Connected Micro Mobility, bygger på en systemlösning från GoCiklo som undanröjer de hinder som idag finns för uppkopplad, effektiv och säker mikromobilitet. Projektet skapar samverkan och löser behov i staden inom hemleveranser, mikromobilitet och mobilitetshubbar samt hos fastighets- och parkeringsbolag genom digitalisering, geofencing och digitalt stöd för batteribyte i mopeder och elskotrar.