Vad har DB Cargo med persontåg att göra? Vid första anblicken inte mycket. Men om man tittar på hur nya fjärrtåg tar sig dit där de testas och godkänds, kommer man att upptäcka att de förs till sin destination i regel med godståg. Det beror på att de inte får resa sträckan själva utan godkännande, skriver Deutsche Bahn i ett pressmeddelande.
Det gäller även de första nya fjärrtågen av typ ICE L från den spanska fordonstillverkaren Talgo.
Talgo byggde tågen i Spanien åt Deutsche Bahn och skickade dem nyligen till olika destinationer i Europa för testning och godkännande. De första tågen är planerade att börja med passagerartrafik i slutet av nästa år.
En annan spårvidd
En första fråga är också hur tågen transporteras från fabrikerna i Spanien till Centraleuropa svaret: med järnväg från början till slut. Eftersom en annan spårvidd används i Spanien, transporteras tågen till den fransk-spanska gränsen på hjälpboggier och överförs sedan till UIC:s standardspår via en specialdesignad ramp. Tågen bogseras sedan till sina slutdestinationer på UIC standardspår.
Loken förs med speciella lastbilar och placeras med kran på standardspår i Figueras nära den franska gränsen. Precis som med ICE L-vagnarna, som också fortfarande behöver godkännande, måste loken fraktas i ett godståg. De helt nya loken togs emot av DB Cargos personal i Mannheim och fördes till Nürnberg.
Säkrare och smidigare
DB Cargo Full Load Solutions säkerställer smidig transport, betonar Deutsche Bahn i ett pressmeddelande. DB Schenkers enhet för Global Project & Industry Solutions (GPIS) i Spanien har det övergripande ansvaret för projektet, med DB Cargo Full Load Solutions som en järnvägslogistikpartner. De första transporterna har redan genomförts framgångsrikt och överlämnats till godkännandepartnerna, som hämtade dem den sista milen till godkännande- och testcenter, rapporterar Deutsche Bahn.
Källa: DB Cargos pressmeddelande/Talgo