Dancer Bus debuterade med elektriska stadsbussar på mässan Busworld

Dancer FC 75. Det som utmärker denna buss är, enligt tillverkaren, dess högeffektiva laddningssystem med en kapacitet på upp till 500 kW, vilket möjliggör en laddningstid på endast åtta minuter. Foto: Dancer Bus

Litauiska företagsgruppen Dancer Bus gör sin entré på Busworld med två elektriska stadsbussar. Dancer Bus har bildats som en sammanslutning av företag med målet att erbjuda elektrifierade lösningar för kollektivtrafiken.

En av bussarna såg dagens ljus redan 2020 men har hittills fått begränsad uppmärksamhet utanför Litauen.

Det rör sig om modellen Dancer FC 75 (FC står för Fast Charging), som är en låggolvbuss med ett relativt blygsamt batteripaket på 76 kWh och en räckvidd på endast 100 km.

Åtta minuters laddningstid

Det som dock utmärker denna buss är dess högeffektiva laddningssystem med en kapacitet på upp till 500 kW, vilket möjliggör en laddningstid på endast åtta minuter. Beroende på sträckan kan den enkelt laddas vid ändhållplatser där bussen ändå stannar i några minuter.

En annan anmärkningsvärd egenskap hos denna buss är dess låga vikt, endast cirka 8,6 ton, vilket är förvånansvärt lätt för en 12-meters batterielexport. Detta beror delvis på det mindre batteripaketet men också på omfattande användning av lätta kompositmaterial. CCS2-laddning är också ett alternativ.

Räckvidd på 530 km

Den andra bussen på montern är betecknad som Dancer LR 530, där LR står för Long Range och 530 för en maximal räckvidd på 530 km. Här talar vi om ett betydligt större batteripaket på hela 533 kW i kombination med CCS2-laddning, men även en strömavtagare som alternativ.

Enligt specifikationerna har denna buss en laddningshastighet på 180 kW och en laddningstid på fyra timmar. Men bussen kan även erbjudas med mindre batteripaket, där laddningstiden minskar till en timme.

Det finns även en Dancer LR 400 med en räckvidd på upp till 400 km, även om det inte verkar som att den kommer att visas i Bryssel.

Knorrs skivbromsar

Sammanfattningsvis har vi att göra med samma busskoncept, med undantag för batterikapacitet och laddningsalternativ. Det är en lågentrébuss på 12,1 meter med plats för antingen 34 sittande passagerare och 56 stående, eller 32 sittande och 52 stående passagerare plus en plats för rullstol.

Vissa komponenter kommer från välkända tillverkare som ZF för axlar och Knorr för skivbromsar. Bussarna är också utrustade med ett kamerabaserat spegelsystem från antingen Orlaco eller VisionSystems. Dessutom påminner ratten mycket om de som finns i MAN:s reservdelskatalog för lastbilar!

Bussarnas elektroniska övervakningssystem kommer dock från Dancer Mobility, ett internt system.

Källa: Dancer Bus Group