Transportföretagen - Det civila försvaret bör nyttja den kunskap och kapacitet som transportbranschen erbjuder

2025 kommer 1,1 miljarder kronor skjutas till för att stärka det civila försvaret av infrastrukturen Foto: jon flobrant/unsplash

Regeringen har beslutat att skjuta till 1,1 miljarder kronor till det civila försvaret av infrastrukturen år 2025, med en planerad ökning till 1,5 miljarder årligen från och med 2028. Trafikverket kommer att få i uppdrag att förstärka skyddet av den statliga transportinfrastrukturen, som identifieras som ett prioriterat beredskapsområde. Fokus kommer även att ligga på att öka redundansen för att minska sårbarheten hos infrastrukturen.

Transportföretagen uttrycker stöd för regeringens initiativ och betonar vikten av att politiken och berörda myndigheter utnyttjar den expertis och kapacitet som finns inom transportsektorn. Enligt Transportföretagen är det avgörande att involvera transportbranschen för att effektivt stärka det civila försvaret och optimera användningen av de nya resurserna (Transportföretagen)..

Organisationen påpekar att det är viktigt att myndigheter och politiska beslutstagare integrerar den specialistkunskap som transportsektorn kan bidra med. Detta för att säkerställa att satsningarna verkligen kommer till nytta och bidrar till en mer robust och säker infrastruktur.

- Transportsektorn är helt central ur beredskapssynpunkt och det är därför oerhört viktigt att politiken nu både säkerställer finansiering för att skydda kritisk infrastruktur, och ökar robustheten för att minska sårbarheten i systemet. För att effektivt nå bäst resultat behöver politiken och myndigheterna nu dra nytta av de resurser, kunskap och kapacitet som finns och som transportsektorn kan bidra med, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

- Skredet i Stenungssund förra året var ett smärtsamt exempel på hur sårbart transportsystemet är, inte minst samhällsekonomiskt. I en allt osäkrare omvärld ställs också nya krav på Sveriges civila beredskap. Regeringens besked om att stärka motståndskraften i transportsystemet är därför välkommet, i synnerhet vad gäller att stärka redundansen. Minskar beroendet av enskilda hamnar, flygplatser och vägar, kommer också transportsektorn kunna dra nytta av det, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. 

Källa: Transportföretagen