En amerikansk undersökning utförd nyligen av startupföretaget Recurrent visar att elbilarnas driftssträcka minskar betydligt under kalla väderförhållanden. Genomsnittligt kan kylan tugga bort upp till 30 procent av en elbils effektivitet.
Under vintern 2022-2023 jämförde Recurrent prestandan hos elbilar i idealiska förhållanden med verkliga data insamlade under kallare väder. Resultaten, baserade på tusentals realtidsmätningar från en flotta av 18 olika elbilsmodeller och över 10 000 fordon, visade att bilarnas driftssträcka i genomsnitt endast nådde 70 procent av deras sommarprestanda.
Effektiv värmepump
Enligt undersökningen presterade Audi e-Tron, från åren 2021-2022, bäst i testet, med endast 16 procents prestandaförlust under vintern jämfört med sommaren. Audis framgång tillskrivs delvis användningen av en värmepump som återanvänder spillvärme från högspänningsbatteriet.
Nissan Leaf från 2019 kom på andra plats med 23 procent lägre prestanda under vintern, medan Tesla-modeller som Model X, Model 3 och Model Y visade en imponerande motståndskraft mot kylan, med en minskning på endast 24 procent. Teslas framgång kan tillskrivas deras patenterade värmepump och funktioner för batteriförvärmning.
"Det blir bättre"
Å andra sidan förlorade Fords F-150 Extended Range 26 procent av sin driftssträcka i kylan. I botten av listan fanns Volkswagen ID.4, som inte var utrustad med en värmepump i den amerikanska versionen, till skillnad från de modeller som säljs i Norden.
- Denna studie belyser vikten av att utrusta elbilar med avancerade värmesystem för att minimera effektförlusten under kalla förhållanden, påpekar Recurrent. Elbilar fortsätter att utvecklas och förbättras för att möta utmaningarna som kalla klimatförhållanden medför.
Källa: Recurrent