Mærsks plan för att säkra gröna bränslen till sin flotta stöter på oväntade problem. Trots ett ambitiöst mål att skaffa 750 000 ton metanol till 2025, erkänner Morten Bo Christiansen, ansvarig för den gröna omställningen hos Mærsk, att man inte kommer att nå dit.
Fördröjningar i produktionen och marknadens utmaningar tvingar fram en revidering av tidplanen.
Mærsk, som planerar att ha 19 metanoldrivna fartyg i drift år 2025, har redan 24 fartyg beställda för metanoldrift, med det första, "Laura Mærsk", levererat och namngivet i Köpenhamn i september. Ytterligare sex förväntas bli levererade fram till 2027, och det går rykten om ytterligare 10-15 fartyg.
Duel-Fuel hjälper till
Men även om tillräckligt med metanol inte kan säkras, kommer inte fartygen att behöva stanna. De har utrustats med tvåtakts dual fuel-metanolmotorer som också kan drivas med biodiesel eller vanlig bunkerolja. Detta ger en backupplan och möjliggör flexibilitet i drivmedelsvalet.
Efterfrågan på dessa bränslen ökar ständigt från andra rederier. Enligt analyshuset Alphaliner hade containerrederier över hela världen 139 metanoldrivna fartyg i orderboken i oktober.
Mærsk har arbetat hårt för att teckna flera avtal med producenter för att säkra metanol inom de närmaste åren. Det största avtalet hittills avslöjades denna vecka med det kinesiska företaget Goldwind, som åtar sig att leverera 500 000 ton metanol årligt från 2026. Dock är dessa avtal inte juridiskt bindande och medför en osäkerhetsfaktor.
Planer på metanolfabriker
Som ett ytterligare steg mot självständighet har Mærsk nyligen startat bränslebolaget C2X, med planer på att bygga stora metanolfabriker i Egypten och Spanien. Bolaget ägs till 80 procent av holdingbolaget A.P. Møller Holding och 20 procent av A.P. Møller Mærsk.
Mærsks strävan efter ett grönare fotavtryck i världens hav fortsätter, även om vägen dit nu verkar vara längre och mer komplicerad än förväntat.
Källa: Pressmeddelande av A.P. Møller/ Mærsk