Svår framtid för finländsk logistik och handel - nya klimatutmaningar

Intermodal transportsätt minskar miljöpåverkan från godstransporter. Järnvägstransporter säkerställer en nyttolastkapacitet som är 15 procent större än för vägtransporter och utgör ett betydande bidrag till minskningen av koldioxidutsläppen. Foto: Kombiverkehr AG

Finlands handels- och logistikbransch, som upplevde en tydlig tillväxt efter COVID-19-pandemin, står idag inför en mörkare framtid. Enligt en aktuell branschrapport från Finlands Handel- och Logistikförbund (SHLL) minskar efterfrågan på logistiktjänster på grund av försämrade ekonomiska utsikter, särskilt inom euroområdet.

Pandemin gav initialt en tillväxtperiod för branschen, med en ökning av logistikbranschens omsättning till 3,8 miljarder euro 2022. Men nu ser framtiden mindre ljus ut. Det rapporteras en nedgång i varuexport och -import, särskilt inom sjötransporter, med en minskning på 13,1 procent när det gäller  styckvarutransporter och 3,7 procent i containertransporter.

Mild recession

Petri Laitinen, verkställande direktör på SHLL, förklarar att den ekonomiska nedgången och minskad privat konsumtion och företagsinvesteringar leder till en minskad efterfrågan på transport och logistiktjänster. Med en förväntad mild recession kommer dock den ekonomiska aktiviteten att återhämta sig mot slutet av 2024.

Samtidigt kommer nya utmaningar för utrikeshandeln genom EU:s sjöfartens utsläppshandel som startar 1.1.2024.

Detta kommer att öka transportkostnaderna, vilket är problematiskt då cirka 95 procent av Finlands utrikeshandel sker via sjövägen.

Ytterligare utmaningar

Dessutom väntar utsläppshandel för flyg- och vägtrafik inom EU, vilket kommer att skapa ytterligare utmaningar för landets logistiska konkurrenskraft.

För att hantera klimatförändringarna och sträva efter klimatneutralitet stödjer huolinta-branschen nationella och EU-mål, men varnar för att företagens kostnader för transport och logistik måste förbli konkurrenskraftiga.

Laitinen efterlyser en handlingsplan från den finländska regeringen för att stärka landets transport och logistik under den gröna övergången, för att säkerställa en stark och konkurrenskraftig ekonomi.

Källa: SHLL