Trafikverket föreslår i en ny rapport att kommuner och regioner ska ges större inflytande över flygtrafiken. Enligt Transportföretagen kan detta bidra till ökad regional tillgänglighet, men det innebär också ekonomiska och strukturella utmaningar.
Rapporten "Ökat regionalt inflytande avseende flyglinjer med allmän trafikplikt" föreslår två alternativ för ökat lokalt ansvar. Det ena innebär att kommuner och regioner kan medfinansiera utökade krav på befintliga statliga flyglinjer. Det andra ger dem möjlighet att själva initiera och upphandla nya flyglinjer utan statligt engagemang. I båda fallen skulle hela det ekonomiska ansvaret ligga på de lokala aktörerna.
Många regioner beroende av välfungerande flygförbindelser för att upprätthålla konkurrenskraft och kompetensförsörjning. Möjligheten att påverka upphandling av flyglinjer utifrån regionala behov ses som positiv. Samtidigt konstateras att svenska regionala flygplatser har ekonomiska svårigheter, eftersom infrastrukturen bekostas av flyget självt utan statligt stöd. Om det ekonomiska ansvaret överförs till kommuner och regioner finns en risk att endast vissa har resurser att utnyttja möjligheten, vilket kan leda till ojämn tillgänglighet.
Transportföretagen hänvisar också till sin rapport om Arlandas samhällsekonomiska betydelse, där det framgår att en svag utveckling inom flyget redan har resulterat i betydande produktionsbortfall för Sverige. För att vända denna trend krävs förbättrade marknadsförutsättningar för flygsektorn. Dessutom bedöms det nödvändigt att stärka både de regionala flygplatserna och Arlandas konkurrenskraft för att säkra en hållbar utveckling.
Trafikverket föreslås få avgörande beslutanderätt över statligt upphandlade flyglinjer, utan möjlighet till överklagan. Detta kan skapa en administrativ flaskhals. Samtidigt framhålls att möjligheten för kommuner och regioner att själva upphandla flyglinjer där staten inte är involverad kan vara ett steg mot ökad flexibilitet. Enligt Transportföretagen krävs det dock tydliga ramar för att säkerställa en effektiv och rättssäker process.
Enligt Transportföretagen kan en mer flexibel upphandlingsmodell även bidra till flygets omställning genom krav på hållbart flygbränsle och framtida integration av elflyg. Ett system där elflyg inkluderas i kollektivtrafikstrukturen skulle kunna skapa mer hållbara och tillgängliga transportlösningar. För att uppnå detta krävs en modell som möjliggör innovativa lösningar och lokal upphandling av hållbara flygalternativ.