Många lastfartyg ändrar nu sin rutt och seglar istället runt Afrikas sydligaste del, Godahoppsudden, på grund av oro för attacker i Röda havet. Hotet från Huthi-rörelsen i Jemen har lett till att fartyg och besättning riskerar att bli attackerade.
- Detta har fått världens största rederier att välja mellan att fortsätta sin vanliga rutt genom Röda havet och Suezkanalen eller att ta den längre och dyrare vägen runt Godahoppsudden, skriver ekonomisajten Bloomberg.
Ungefär hälften av alla lastfartyg som normalt seglar genom Röda havet väljer nu den längre rutten. Nästan 300 fartyg med en kapacitet av 4,3 miljoner 20-fotscontainrar har valt den säkrare, men längre, rutten. Detta är nästan en fördubbling jämfört med veckan innan och motsvarar 18 procent av världens globala containerkapacitet.
Tredubbling av kostnader
Att segla runt Godahoppsudden innebär en 25 procent längre resrutt jämfört med att passera Suezkanalen. Redan nu har kostnaden för att frakta en 40-fotscontainer från Asien till Europa tredubblats till 5 000 dollar.
Konflikten i Röda havet innebär inte bara attacker med drönare och försök att borda fartyg, utan även en risk för regional eskalering. Huthi- rebellerna har sagt att deras attacker är ett stöd för palestinierna i konflikten mellan Israel och Hamas.
Beväpnade vakter
Röda havet är en viktig handelsväg som kopplar samman Asien med Europa via Suezkanalen, där tolv procent av all global handel passerar årligen. Med den ökade risken och längre rutten via Godahoppsudden kan kostnaderna för olika varor behöva höjas.
Många företag har ökat sin säkerhet med beväpnade vakter ombord på fartygen, och det har också lovas förstärkt militär närvaro i området från USA.
Källa: Bloomberg.