Stena RoRo köper ett till E-Flexer RoPax-fartyg

Corsica Linea E-Flexer i Ajaccio, på den västra kusten av ön Korsika. Foto: Stena RoRo

Stena RoRo beställer ett nytt E-Flexer-fartyg från CMI Jinling (Weihai), ett kinesiskt varv. Det nya fartyget i RoPax-klassen förväntas levereras under första kvartalet 2026 till Corsica Linea för trafik mellan Marseille och Corsica. Det markerar rederiets trettonde fartyg i E-Flexer-serien och det första som går till Medelhavsregionen.

"Med detta nya LNG-fartyg sänder vi ut en stark signal i linje med vår utsatta kurs att bli det mest moderna passagerar-rederiet i Medelhavet år 2030. Detta nya och mycket effektiva fartyg blir en viktig del av vår gröna omställning och en del av vårt mål att minska våra CO2 utsläpp med 40 % fram till år 2030”, säger Pierre-Antoine Villanova, CEO, CORSICA linea.

E-Flexer-fartygen är större och mer anpassningsbara än vanliga RoPax-fartyg. Med optimerad design och mångbränslemotorer är de ledande inom hållbarhet och prestanda. De är framtidsanpassade för att möta kommande miljökrav och kan även använda batterier som energikälla.

Per Westling, VD för Stena RoRo, betonar deras fokus på hållbarhet och framtid genom utvecklad skrovform, flerbränslemotorer och batteriteknik för att minska CO2-utsläppen inom sjöfarten.

Stena RoRo har 13 beställda E-Flexer-fartyg och två "New Max" RoRo-fartyg från CMI Jinling-varvet i Kina. Just nu byggs sex fartyg samtidigt medan nio redan har levererats.