Nu börjar den nya tågplanen och tidtabellen gälla för Sveriges järnvägsnät.
Vissa sträckor, framför allt kring storstadsområden som Stockholm, Göteborg och Malmö, ser nu ett tufft läge med väldigt tät trafik.
Det är en stor utmaning och vi har vissa sträckor samt vissa tider på dygnet där kapaciteten inte räcker till och det pågår mycket arbete kring detta, säger Trafikverkets verksamhetschef Roberto Maiorana till TT.
Ökat intresse
Från Trafikverkets sida är uppgiften att försöka tillgodose alla ansökningar samtidigt som man ser fortsatt ökat intresse från tidigare rekordnivåer. Till 2021 har 57 organisationer ansökt om att få driva trafik jämfört med 51 föregående år.
Det är alltifrån järnvägsföretag, entreprenörer och godstrafik. Vi har till exempel sett under hela pandemin att godstrafiken fortsatt att rulla på och många kunder väljer att fortsätta transportera sina varor på det sättet, säger Roberto Maiorana.
Ny tysk operatör
Bland de nya operatörerna märks till exempel tyska lågprisbolaget Flixtrain, som drog tillbaka sin ansökan för 2020 i samband med coronapandemin men sedan tidigare meddelat att man avser trafikera sträckorna Stockholm–Göteborg samt Stockholm–Malmö.
Vi såg ett hack i tillväxtkurvan när pandemin bröt ut men det blev ganska tillfälligt. Nu ser vi inga reduceringar utan man har generellt sett planerat för ett ”normalt” år. Sverige jobbar ju med en avreglerad järnväg och vi får fler och fler som intresserar sig för marknaden, förklarar Roberto Maiorana intresset.
När det gäller antalet banarbeten är de något färre, 1 678 mot förra årets 1 876. Bland de allra största märks arbete vid Stockholms central, fyrspårsutbyggnad på sträckan Lund–Malmö samt spårbyte på Ostkustbanan.