Undervattensbuller, som påverkar det marina livet, har fått ökad uppmärksamhet. Forskning finansierad av Trafikverket visar att övergången från dieselmotorer till elektrisk framdrift minskar ljudnivåerna ombord och i luften, men inte i havet.
Torbjörn Johansson, forskare på IVL, ledde projektet Silent@Sea och konstaterade att jämförelser mellan el- och konventionellt drivna båtar ofta var vilseledande. Genom att jämföra systerfartyg och hybridfartyg i tre fallstudier, inklusive elfärjor och LNG-drivna båtar, fann forskarna att eldrift resulterade i en tystare miljö ombord och i luften, men inte under vattnet.
– Det beror på att det är propellern som genererar det mesta av ljudet. Så om man vill komma åt problemet med undervattensbuller så är det bättre att undersöka på den och skrovet är utformade än på själva elektrifieringen, säger Torbjörn Johansson.
Överraskande nog visade också LNG-drift positiva effekter på bullernivåerna ombord. Besättningar har rapporterat förbättrad arbetsmiljö och koncentration med elektrisk framdrift, och liknande fördelar noterades även med LNG-drift.
Källa: Trafikverket och Lighthouse