79 procent fler fel på elbilar jämfört med traditionella fordon

Med tanke på att alla bilar har utvecklats till att bli allt mer avancerade med komplexa digitala system, borde då testperioden inte ha ökats? Foto: obi/unsplash

I snabbt föränderliga produktionscykler testas nya bilar idag under kortare perioder, vilket ökar risken för fel. Trots den ökande komplexiteten hos moderna fordon, särskilt elbilar, har testperioderna inte förlängts.

Fordonsjuristen Bo Ericsson ifrågasätter denna praxis och påpekar att en nyligen publicerad undersökning visar 79 procent fler fel på elbilar jämfört med traditionella fordon.

Med elbilen förväntas dominera marknaden fram till 2030 är det av stor vikt att identifiera och åtgärda eventuella problem före lansering. Tyvärr leder den nuvarande situationen till ökade reklamationer och oro för kunderna. Många elbilar byggs av företag utan tidigare erfarenhet av elektriska fordon, vilket bidrar till ökade serviceproblem.

En rapport från amerikanska Consumer Report, baserad på över 330 000 servicerapporter från bilägare, framhäver kritiken mot den ökande elbilflottan. Höga reparationskostnader får även hyrbilsföretag att omvärdera sina elbilsinnehav.

Sammanfattningsvis finns en risk att övergången till elbilar hämmas, vilket är oönskat. Trots detta måste branschen erkänna de ökande utmaningarna med kortare testperioder och ökad komplexitet hos moderna fordon, enligt Bo Ericsson på Fordonsjuristen.