Sveriges Åkeriföretag föreslår en ny förordning om helautomatiserade fordon

Sveriges Åkeriföretag efterfrågar ökad säkerhet och kontroll viktig vid automatiserad körning. Foto: taisiia shestopal/unsplash

Sveriges Åkeriföretag anser att det inom arbetet med automatiserad körning behövs ändringar i förordningen för att öka kontroll och säkerhet. Det innefattar transparent delning av äganderätt till data, användarutbildning och säkerhetsöverväganden vid utländsk aktivering.

– Tydliga regler kring säkerhet, kontroll och ansvar är av största vikt när regler sätts upp för automatiserade fordon, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef för Sveriges Åkeriföretag. 
 
Sveriges Åkeriföretag har svarat på remissen, promemoria om automatiserad körning som föreslår en ny förordning om helautomatiserade fordon. Sveriges Åkeriföretag har inget att anmärka på i de remitterade förslagen men anser att förordningen behöver kompletteras för att uppnå ökad kontroll och säkerhet inom följande områden:

  • Äganderätt till data bör i sin helhet delas på ett transparent sätt mellan fordonsanvändare och fordonstillverkare. Detta är angeläget för att kunna ta fram en opartisk bedömning av extern part, till exempel för att utreda incidenter och olyckor. Det kan exempelvis finnas mjukvarufel, felaktig service och underhåll eller felaktig teknisk lösning som inte är förarens fel. De anser inte att det är rimligt att bara förlita sig på en fordonstillverkares analys av data.
     
  • De anser att det är lämpligt att den som aktiverar ett automatiserat fordon och därmed blir förare också har utbildning i hur automatiserad körning avbryts, hur analys genomförs som möjliggör eller avbryter körning, vilka säkerhetskontroller som är nödvändiga att göra fysiskt eller möjliga att göra på distans.
  • De anser att det är säkerhetspolitiskt olämpligt att en förare kan aktivera ett automatiserat fordon i Sverige från ett annat land med svårigheten att man inte enkelt kan säkerställa identifiering av föraren, dennes kompetens eller om syftet med aktiveringen är antagonistiskt eller vänligt.
  • De anser att det bör införas en ordning för överklagande av beslut om platser där automatiserade fordon kan framföras. Överklagande bör kunna användas både för begäran av utökning av områden och avgränsning av områden där automatiserade fordon tillåts. 

Den nya förordningen föreslås träda i kraft den 1 juli 2024.

b
Ulric Langberg. Foto: Sveriges Åkeriföretag