Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal nyligen. Rederiets gröna investeringsprogram om 500 miljoner euro är därmed fullbordat. DB Schenkers Katariina Nurmi var fartygets gudmor.
De senaste två åren har varit starten på ett nytt kapitel i rederiets mer än 75-åriga historia. Med sitt gröna investeringsprogram om 500 miljoner euro har rederiet tagit steget in i hybrideran. Dopet av rederiets andra hybridropaxfartyg Finncanopus markerade investeringsprogrammets fullbordan.
I enlighet med traditionen krossades en flaska champagne mot fartygets skrov av dess gudmor Katariina Nurmi. Valet av Katariina Nurmi som Finncanopus gudmor är högst symboliskt och står för Finnlines ambition att vara den stabila basen i ett effektivt logistiknätverk, som främjar Finlands och Europas handel och industriella utveckling.
Inom ramen för sitt gröna investeringsprogram har rederiet satsat på fem nybyggda fartyg, alla utrustade med toppmodern miljövänlig teknik. Tre hybridrorofartyg (lastfartyg) sattes i drift under sommaren 2022. Finnsirius, som är det första hybriddrivna ropaxfartyget i rederiets Superstarklass, sattes i trafik mellan Finland och Sverige i september 2023. Dess systerfartyg, Finncanopus, tas i drift den 16 februari 2024. De två fartygen är de största i Finnlines flotta, vart och ett med 5 200 lastmeter och certifierade för att transportera upp till 1 100 passagerare.
Finncanopus kommer nu att ansluta sig till Finnsirius på sträckan Sverige–Åland–Finland (Kapellskär–Långnäs–Naantali), med avgång från Kapellskär på morgonen och från Nådendal på kvällen.