DB Schenker har undersökt hållbarhetsåtgärder bland svenska e-handelsföretag. Svaren visade att företagen värdesätter en transportpartner som arbetar ansvarsfullt och tar hand om chaufförernas välbefinnande - men deras beslut om köp styrs främst av pris och pålitliga transporter.
Av de svarande angav 82 procent att chaufförernas välbefinnande är viktigt eller mycket viktigt för dem. Dessutom ansåg 67 procent att transportföretagets miljöanpassade metoder var viktiga eller mycket viktiga.
När respondenterna tillfrågades om kriterier för val av transportpartner, nämnde 96 procent av dem priset och 86 procent pålitliga och punktliga transporter. Dessutom använder 75 procent av respondenterna transporthastighet som ett kriterium vid köp.
Bara 36 procent nämnde chaufförernas arbetsvillkor och mindre än hälften (46 procent) svarade att transportföretagets miljöanpassade tillvägagångssätt påverkar deras köpbeslut.
“Svaren visar att värderingar inte alltid återspeglas i företagens köpbeslut”, säger Hanna Melander, Head of Sustainability på DB Schenker i Norden. ”Alternativt kan det vara så att de svarande tar det för givet att transportföretag följer ansvarsfulla tillvägagångssätt, vilket gör att dessa kriterier inte syns i beslutsprocessen”.
Enkäten besvarades av 27 e-handelsföretag, som till stor del representerar mindre företag med 1-10 anställda.