Om kollektivtrafik kunde flyttas från våra vägar till havet skulle utsläppen minska och luftkvaliteten i städerna bli bättre. Blekinge Tekniska Högskola (BTH) ska nu tillsammans med företagen Cstrider, Affärsverken Karlskrona och Actrify, utreda system för elektriska passagerarfärjor.
Vattenburen kollektivtrafik har stor potential i många städer. Vattenvägarna, i kombination med anslutningar från delar av det befintliga väg- och spårtrafiknätet, utgör en stor infrastrukturresurs som kan användas för att bidra till mer hållbara resmönster, reducera trängsel, ge kortare resvägar och ökad kapacitet samt synergier med cykeltrafik och annan citylogistik. Transport på vatten är i grunden också ett av de mest energieffektiva transportsätten.
–Transporter står för en större del av världens utsläpp av växthusgaser och påverkar luftkvaliteten i städer negativt. Dessa kan minskas genom att transportera mer energieffektivt och flytta delar av kollektivtrafiken till havet, säger Tobias Larsson, professor i maskinteknik vid BTH.
Energimyndigheten har nu beviljat medel till BTH för att, tillsammans med företagen Cstrider, Affärsverken Karlskrona och Actrify, forska på ett möjligt system för elektriska, och i framtiden även autonoma, passagerarfärjor i urban kollektivtrafik.
– BTH kommer att bidra med sin expertis inom digital simulering och produktutveckling. I förlängningen ser vi också framför oss att Karlskrona är den naturliga testbädden för lösningar inom autonom och elektrifierad kollektivtrafik till sjöss. Detta bygger på den marintekniska grenen vi har i regionen via Marine Technology Center of Sweden (MTC). Med MTC:s fokus på havsbaserad energi, försvar, och hållbara havsmiljöer blir detta projekt ett bra innovations- och tillväxtprojekt i vår portfölj, menar Tobias Larsson.
Källa: BTH