Under 2023 hanterades fler containrar än någonsin i Göteborgs Hamn. Första halvåret 2024 visar att hamnen nu är på väg mot ett nytt rekordår för containerhantering. Trots detta uppvisar andra segment tecken på en instabil konjunktur.
Första halvåret 2024 har sett en ökning av containervolymerna med 5 procent, till totalt 467 000 hanterade TEU (motsvarande 20-fotscontainers). Det första kvartalets trendbrott med ökade importvolymer har fortsatt, och det andra kvartalet är det femtonde i följd med tillväxt. Denna trend har varit konstant sedan tredje kvartalet 2020.
Transporten av containrar med järnväg har ökat med 6 procent under perioden. Detta beror på både växande volymer till befintliga destinationer och tillägg av nya destinationer i hamnens järnvägsnätverk.
– De signaler vi fick från marknaden om stärkt köpkraft och ökad efterfrågan tidigare under året har visat sig stämma. Även exportvolymerna fortsätter uppåt, bland annat för att skogsindustrin utökat sin export via just Göteborgs Hamn, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.
För rorotrafik, som innebär transport av trailers och annat rullande gods, har det intraeuropeiska segmentet minskat med 4 procent, till 270 000 enheter. Minskningen återspeglar en nedgång i efterfrågan på vissa marknader. Hanteringen av nya fordon har också minskat med 3 procent till 132 000 bilar, huvudsakligen till följd av en nedgång i nybilsregistreringar i Sverige, som minskat med 6procent enligt Mobility Sweden.
– Det är en avmattning som hänger ihop med den fortsatt osäkra Europakonjunkturen. Men vi har förhållandevis goda siffror i Göteborg relativt sett. Tittar vi på andra hamnars motsvarande trafik så är nedgången större, säger Claes Sundmark.
Hanteringen av energiprodukter har ökat med 13 procent till 11 miljoner ton, jämfört med samma period förra året. Detta är en återhämtning från tidigare låga volymer på grund av underhållsarbete och investeringar i biobränsleproduktion.
Göteborgs Hamn har tagit emot 26 kryssningsanlöp under första halvåret, en minskning från 33 under samma period förra året. Minskningen beror på planerade arbeten vid kryssningsläget i Arendal, som varit stängt. Inom färjesegmentet ökade passagerarantalet med 3 procent, till 652 000.
Hanteringen av konventionell torrbulk fortsätter att öka med 31procent, till 270 000 ton. Denna ökning drivs bland annat av nya exportflöden av skogsprodukter, granulat och byggmaterial för stora infrastrukturprojekt.