Logistikföretaget Falkenklev Logistik har beställt femtio batterielektriska lastbilar, med planerad leverans hösten 2025. Lastbilarna, som är avsedda för urbana och regionala transporter, kommer att utrustas med svenska batterier designade för att hantera tunga transporter.
Logistikföretaget har tidigare investerat i ellastbilar, laddparker och solcellsanläggningar i södra Sverige och har som mål att helt övergå till elektriska fordon. Scania har tidigare levererat e-mobilitetslösningar och laddutrustning till Falkenklevs laddbolag Rifil samt fem batteridrivna lastbilar. Ytterligare laddutrustning är på väg till framtida laddparker i Skåne.
– Denna affären blir den enskilt största affären för Scania Sverige när det gäller elektriska lastbilar. De visar att vi satsar rätt, med vår satsning på egen batterifabrik i Sverige, på eget batterilaboratorium, med gröna batterier och bra prestanda och med vårt ladderbjudande, säger Johan Uhlin, VD för Scania Sverige.
De nya lastbilarna kommer att ersätta fossildrivna fordon vid logistikföretagets anläggningar i Malmö och Helsingborg. De är utrustade med 416 kWh batterier och erbjuds i två- och treaxliga varianter, speciellt anpassade för last mile-leveranser i Skåne. Lastbilarna kommer att användas för paketleveranser och andra transporter, inklusive för DHL.