Regeringen presenterar förslag som kan påverka både utsläpp och drivmedelspriser. En ny reduktionsplikt och sänkt skatt på drivmedel är huvudkomponenterna i förslaget, vilket förväntas leda till förändringar vid pumpen och i klimatpolitiken.
För att möta EU klimatmål planerar regeringen att höja reduktionsplikten från sex till tio procent. Reduktionsplikten reglerar hur mycket biobränsle som måste blandas i fossila bränslen för att minska utsläppen från transporter och arbetsmaskiner. Den nya plikten innebär att drivmedelsleverantörer även får räkna in el från publika laddstationer som en del av kravet.
För att motverka potentiellt högre bränslepriser som en följd av den höjda reduktionsplikten, kommer regeringen samtidigt att föreslå en sänkning av drivmedelsskatten. Detta förslag väntas ingå i budgetpropositionen för 2025 och genomföras i tre steg. En första sänkning planeras till den 1 januari 2025, följt av ytterligare en sänkning den 1 juli 2025, och slutligen en frysning av indexeringen av skattenivåerna under 2026.
Sammantaget beräknas den nya reduktionsplikten kunna minska Sveriges utsläpp med totalt 3,1 miljoner ton fram till 2030. Samtidigt förväntas skattesänkningen på drivmedel öka utsläppen med knappt en miljon ton under samma period. Nettoeffekten uppskattas därmed till en total utsläppsminskning på drygt 2 miljoner ton till år 2030.
Med den nya reduktionsplikten beräknar Regeringskansliet i nuläget att Sverige klarar ESR-åtagandet till år 2030, utifrån de faktorer som är kända idag. Utöver den nya reduktionsplikten kommer regeringen också tillsätta den styrmedelsutredning som aviserades i Klimathandlingsplanen.
Källa: Regeringskansliet