Den nyligen avslutade Elmia Lastbil 2024, mötesplats för transport- och åkerinäringen i Norden, summerar årets mässa med 31 450 besökare och 371 utställare från 15 länder. Mässans tema var i år hållbarhet, omställning och kompetensförsörjning och pågick under fyra intensiva dagarna mellan den 21 och 24 augusti.
Hållbarhet dominerade diskussionerna. Volvo Lastvagnar, Scania och Mercedes-Benz framhöll sina mål för att nå fossilfrihet. Volvo Lastvagnars vd, Stefan Strand, deklarerade företagets plan att vara fossilfritt till 2040 för att uppfylla Parisavtalet. Philip Flygare från Mercedes-Benz och Johan Uhlin från Scania påpekade också vikten av hållbarhet och elektrifiering.
– Elmia Lastbil har ett brett utbud av scenframträdanden, där vi för första gången också har samarbetat med tre av våra referensföretag i programutbudet. Det ser vi som väldigt positivt och både seminarier och scenprogram har lockat stor publik, säger Björn Swenning, mässansvarig Elmia Lastbil.
Mässan erbjöd flera seminarier och presentationer som täckte ämnen kring elektrifiering och alternativa drivmedel. Infrastrukturminister Andreas Carlsons inledande tal följdes av ett program som adresserade branschens gröna omställning. Mässans ansvariga, Björn Swenning, rapporterade att seminarierna och scenprogrammen hade stor publik.
– Vårt stora fokus under Elmia Lastbil var att hitta metoder för att säkra kompetensförsörjningen. Det är viktigt för oss att skapa en förståelse för hur många aktörer som faktiskt krävs för att skapa en effektiv transportlösning, säger Carina Jakobsson, ordförande Lastfordonsgruppen.
Flera världspremiärer ägde rum under mässan, inklusive Volvo FM Low Entry och Mercedes-Benz eActros 600. Scania presenterade sin första helelektriska timmerlastbil med kran. Elmia Lastbil, som arrangeras av Elmia AB och Trailer Magazine sedan 1983, hade 371 utställare och 31 450 besökare.