Svenska regionala flygplatser välkomnar beslutet om en avskaffad flygskatt. Det kan stoppa den allvarliga nedgången för det svenska flyget. Nästa viktiga steg blir att säkra finansieringen för de regionala flygplatserna.
Att regeringen nu avskaffar flygskatten är ett avgörande beslut för att återskapa ett flyg som skapar tillgänglighet för hela landet. Det hjälper både flygbolag och inte minst små regionala flygplatser. En slopad skatt underlättar också för en hållbar omställning av flyget. Men den slopade skatten behöver följas av fler nödvändiga reformer. En skälig finansiering av de regionala flygplatserna behöver bli nästa viktiga steg för att fortsätta vitalisera det svenska flyget.
Det är mycket glädjande att statsministern tillsammans med partiledarkollegor i regeringen och företrädare för dess samarbetsparti, deklarerar tydligt att flygskatten har varit skadlig för tillväxten och nu ska tas bort.
Flygskatten har inte tjänat sitt syfte utan i stället försämrat konkurrenskraften för flygbolagen och hämmat deras egna omställningsarbeten. Med en slopad skatt underlättas nu satsningar för att verkligen kunna flyga fossilfritt. Det blir billigare för alla passagerare att köpa till biobränsle för den egna flygningen.
Nästa steg blir att säkra flygplatserna
Nu behöver en avskaffad flygskatt följas av av fler nödvändiga reformer och beslut. Viktigast är då att säkra finansieringen för de regionala flygplatserna.
Det minskade flygandet har märkts mest på mindre destinationer. När flygbolagen haft en pressad situation koncentrerar de sig på att flyga till stora destinationer som kan ge större marginaler. Det drabbar då små destinationer. Med andra ord, de regionala flygplatserna. Detta tär enormt mycket på små flygplatskommuners ekonomi när inkomstkällan i form av linjetrafiken minskar eller helt försvinner. Det blir då än mer ansträngt för dessa flygplatskommuner att säkra samhällsviktiga transporter som ambulansflygningar eller brandspaning.
Regeringen indikerar en stark insikt om flygets utsatta läge när de nu tar bort flygskatten men behöver fortsätta reformerna för flyget. Nästa viktiga steg blir därför att säkra finansieringen för de regionala flygplatserna.
Nyligen tog regeringen fram en helt ny förordning för utbetalning av statligt driftstöd till de regionala flygplatserna. Den medger en nivå som täcker 75 procent av flygplatsernas underskott. Regeringen har en gång höjt nivån för stödet, vilket var mycket bra men det är viktigt att anslaget också kommer upp och motsvarar 75 procent av de verkliga kostnaderna. Det skulle då röra sig om en ökning med ca 150-200 miljoner kronor. Det innebär en ökning från ca 3 promille till ca 4 promille av hela infrastrukturbudgeten. Det skulle fortfarande vara det minsta anslaget inom infrastrukturbudgeten.
Regeringen har nu tagit ett viktigt steg för att möjliggöra tillgängligheten för hela landet och till omvärlden. Nästa steg behöver bli en säkrad finansiering för de regionala flygplatserna.
Av: Peter Larsson, VD Svenska regionala flygplatser