Rederiet Maersk har satt in sitt senaste och största metanolfartyg på den transoceana veckotrafiken mellan Göteborgs Hamn och Asien. Det innebär att Göteborgs Hamn nu har två containerfartyg med metanoldrift som anlöper hamnen på regelbunden basis.
Det nya fartyget Antonia Maersk med en lastkapacitet på 16 592 TEU (tjugofotscontainers) döptes i Århus i augusti. Fartyget är satt i trafik på fartygslinjen AE5/Albatros som ingår i rederialliansen 2M. Med sin veckotrafik mellan Göteborgs Hamn och Asien utgör linjen en viktig rutt för svensk och skandinavisk import- och exportindustri. Efter att ha premiäranlöpt Göteborgs Hamn är fartyget just nu på sin färd till hamnar i Sydostasien.
– Med Antonia Maersk tar vi ytterligare ett viktigt, konkret steg för sjöfartens gröna omställning och våra Sverigebaserade kunders möjligheter att minska sina transportemissioner ytterligare. Före 2027 kommer vi att sjösätta ytterligare tjugo metanolfartyg så det här är en resa som bara har börjat, säger Birna Ödefors, Area Managing Director Nordics på A.P. Moller Maersk.
Antonia Maersk drivs på bio-metanol, vilket innebär en besparing på tvåhundraåttio ton koldioxid varje dag fartyget är i drift, enligt Maersks egna uppgifter. Den dagliga besparingen motsvarar utsläppen av en lastbil med släp som kör drygt sex varv runt jorden.
– Det här fartyget utgör ytterligare en pusselbit för sjöfartens omställning. Det är såklart extra roligt att fartyget anlöper Göteborgs Hamn regelbundet på en av våra viktigaste trader och att det kommer svensk industri till gagn. Men detta hjälper inte bara våra kunder att minska sina transportemissioner – det minskar också utsläppen i hamn och ger renare luft i staden Göteborg, säger Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager på Göteborgs Hamn AB.
Sedan tidigare i vår trafikerar även det mindre metanoldrivna fartyget Laura Maersk Göteborgs Hamn på en intraeuropeisk fartygslinje mellan Göteborg och Bremerhaven.
Metanol ett nyckelbränsle för sjöfarten
Metanol är ett bränsle i vätskeform vid normal temperatur, vilket gör det lätthanterligt för sjöfarten. Hanteringen av bränslet är sker enligt väletablerade säkerhetsrutiner, och har hanterats i Göteborgs Hamn sedan 2015. Bio-metanol minskar CO2-utsläpp med cirka 65 procent jämfört med konventionella bränslen.
Idag finns ca trettio containerfartyg med metanoldrift i trafik och ytterligare närmare trehundra fartyg är beställda av ett flertal rederier. Metanoldrivna fartyg står för cirka tio procent av totala orderboken.
I Göteborgs Hamn arbetar man systematiskt och långsiktigt med att skapa förutsättningar för sjöfartens omställning till en mix av förnybara bränslen där metanol är en nyckelkomponent. Hamnen ska kunna lagra, hantera och tillhandahålla olika förnybara bränslen, med målsättningen att bli Skandinaviens största hubb för förnybar energi.