EasyJet och JetZero utforskar utvecklingen av ultraeffektivt "blended wing" vätgasflygplan

JetZeros blended wing-design, där flygkropp och vingar smälter samman, ger betydande aerodynamiska fördelar. Foto: JetZero

Brittiska lågprisflygbolaget EasyJet har inlett ett samarbete med den amerikanska start-upen JetZero, som har designat ett innovativt flygplan med potential att minska bränsleförbrukningen med 50 % jämfört med konventionella flygplan. Samarbetet syftar till att på sikt utveckla ett mycket effektivt "blended wing"-flygplan som drivs med vätgas.

JetZero arbetar för närvarande med den amerikanska flygvapnet, NASA och Federal Aviation Administration för att introducera sitt blended wing-flygplan i kommersiell trafik senast 2030. Även om JetZero undersöker möjligheten att använda vätgasmotorer i framtiden, finns ännu inget fastställt datum för lanseringen av ett helt utsläppsfritt flygplan.

Innovativ flygplansdesign för bättre bränsleeffektivitet

Designen har potential att drastiskt minska bränsleförbrukningen och utsläppen, vilket gör det till en lovande lösning för en mer hållbar framtid inom flyget. David Morgan, COO för EasyJet, framhåller potentialen:

– Blended wing-designen kan maximera effektiviteten och kraftigt minska bränsleförbrukningen och utsläppen. Dess framtida potential att drivas med hållbara flygbränslen (SAF) eller vätgas är oerhört spännande. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med JetZero och andra partners för att skapa en mer hållbar väg för flygindustrin.

EasyJets arbete med vätgasmotorer

EasyJet arbetar även med det brittiska ingenjörsföretaget Rolls-Royce för att utveckla förbränningsmotorer som drivs med vätgas. Tidigare i år påbörjade företagen byggandet av en testanläggning i USA på en plats som ägs av NASA. Här ska de testa användningen av vätgas i en fullstor jetmotor. Detta kommer efter att de 2022 visade att en turbopropmotor kunde konverteras för vätgasdrift.

Trots dessa framsteg är Rolls-Royces VD, Tufan Erginbilgic, skeptisk till att vätgas kommer att spela en betydande roll i minskningen av flygets utsläpp de närmaste 15 till 20 åren. Han förutspår att hållbara flygbränslen, tillverkade av biomassa, kommer att dominera under den här perioden.

Framtiden för hållbar luftfart

EasyJet och JetZero utforskar inte bara hur blended wing-designen kan öka bränsleeffektiviteten, utan även hur vätgas kan integreras som drivmedel i framtiden. Förutom samarbetet med JetZero fortsätter EasyJet att undersöka andra lösningar tillsammans med sina partners, i syfte att minska flygindustrins klimatpåverkan.

JetZero har ännu inte satt ett datum för lanseringen av ett vätgasdrivet flygplan, men samarbetet mellan företaget och EasyJet visar att flygindustrin alltmer riktar fokus mot hållbara teknologier och alternativa bränslen.

Källa: JetZero